برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شهر سبزوار در یک نگاه
دسته: سفر مطالعه 07 دی 1398

شهر سبزوار در یک نگاه

سبزوار یکی از مراکز مهم پرجمعیت دانشگاهی ، فرهنگی ، اسلامی و تاریخی در شمال شرقی ایران است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی برای بازدیدکنندگان است. این شهر نمادی از تاریخ و علم ایران است. این شهر مبدأ دانشمندان بزرگ در دوره های مختلف تاریخی است. سبزوار در گذشته به بیهق نیز معروف بوده است.

مدرسه فخریه با 1100 سال قدمت قدیمی ترین مدرسه ایران است و مسجد پامنار با مناره متزلزل قدیمی ترین مسجد خراسان است که این دو بنای تاریخی در سبزوار واقع شده اند.
سبزوار در کجای ایران قرار دارد؟
سبزوار یکی از شهرهای مهم استان خراسان رضوی است که در غرب خراسان، شمال شرقی ایران واقع شده است. سبزوار مرز مشترکی با استان سمنان دارد. علاوه بر این، از شمال و شمال غربی به اسفراین و بجنورد، از جنوب به بردكان، از شرق به نیشابور و از غرب به استان شاهرود می رسد.
سبزوار بین 940 تا 977 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. هوای سبزوار معتدل و خشک است. متوسط دما در این شهر 17.8 درجه سانتی گراد است. شما می توانید از جنوب شرقی، غرب و شمال وارد شهر شوید. این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی است که پروازهای خارجی در حال حاضر فعال نیستند. پنج روز در هفته پروازهایی به تهران انجام می شود. پرواز هوایی از تهران به سبزوار حدوداً یک ساعت طول می کشد.
از طرف دیگر ، یکی از راههای دسترسی راحت به سبزوار استفاده از قطار تهران - مشهد است. قطار در ایستگاهی به نام سلطان آباد متوقف می شود که شما باید از آن پیاده شوید و با تاکسی به سبزوار بروید که حدود نیم ساعت طول می کشد. سفر با قطار از تهران به سبزوار حدود 9-10 ساعت طول می کشد.
همچنین می توانید با اتومبیل شخصی از طریق بزرگراه تهران - مشهد به این شهر سفر کنید. این شهر در حدود 660 کیلومتری غرب تهران است. سبزوار همچنین در 235 کیلومتری شرق مشهد واقع شده است. بنابراین دسترسی به سبزوار از مشهد توسط خودروی شخصی یکی از کوتاهترین راهها برای رسیدن به این شهر است.
علاوه بر این شما می توانید با اتوبوس به شهر سبزوار سفر کنید. این سفر حدود 7 تا 8 ساعت طول می کشد. شما می توانید بلیط اتوبوس سبزوار را به صورت آنلاین در سایت بازارگاه بخرید.
جمعیت و اقتصاد شهر سبزوار
براساس سرشماری نفوس و مسکن ایران در سال 2016، شهر سبزوار، 243.700 نفر جمعیت دارد. سبزوار به دلیل داشتن آجیل، زیره ایرانی، پنبه، زعفران، دام و محصولات آن مشهور است. سبزوار به عنوان بازار قسمت غربی خراسان، مرجع تجارت بسیاری از شهرهای همجوار خود است و به بندر کویر خراسان معروف است. سبزوار اکنون قیمت جهانی زیره پارس را تعیین می کند. این کشور صادرکننده اصلی زیره، هندوانه، پنبه، میوه های خشک، پشم و پالتو به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عراق و کویت است.
باستان شناسان پس از کشف ابزارهای دست ساز باستانی در این شهر، تخمین زدند که سبزوار 12000 سال قدمت دارد. مطالعات باستان شناسی در قسمت های جنوبی نشانه های دوره نوسنگی بدون سفال را تأیید می کند. برخی از باستان شناسان بر این باورند که آنها قدیمی ترین آثار ساخت ابزار انسانی در جنوب غربی آسیا در سبزوار را که حدود 180000 سال قدمت دارند شناسایی کردند.
سبزوار در کنار جاده ابریشم یا جاده رویال و در مسیر به سمت معبد بودا قرار دارد. در نتیجه ساختمانهای تاریخی بسیاری در نزدیکی این شهر وجود دارد. باستان شناسان بیش از 500 اثر تاریخی از هزاره سوم قبل از میلاد در سبزوار شناسایی کرده اند. سبزوار بخش مهمی از دولت اشکانیان در دوره حاکمیت آنها بود. از آنجا که در جاده ابریشم قرار داشت، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
در زمان حکومت ایلخانیان، سبزوار محل اقامت بسیاری از فلاسفه و دانشمندان بود. علاوه بر این، دولت شیعه سربداران، سبزوار را به عنوان پایتخت خود برگزید. شاه عباس، پادشاه صفوی، کاروانسراها و تأسیساتی بزرگ برای ذخیره آب را در داخل و خارج از شهر بنا کرد که اکنون در فهرست میراث ملی ایران درج شده است. این شهر با ثبات ترین وضعیت سیاسی در بین شهرهای ایران در دوره قاجار و پهلوی بود.