برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای سفر به اردبیل | جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر
دسته: سفر مطالعه 15 مهر 1402

راهنمای سفر به اردبیل | جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر

در این مطلب به استان زیبای اردبیل راهی می‌شویم و شما را با بهترین شیوه سفر به آن و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی اردبیل آشنا می‌کنیم.

استان اردبیل بر فراز شمال غرب ایران در میان دو کوه سبلان و باغرو وجود دارد و به دلیل قرارگیری در ارتفاعات و دشت‌های سرسبز، از آب‌وهوای مطبوعی برخوردار است. به‌علاوه این استان دارای قدمت تاریخی بسیاری می‌باشد به همین خاطر شما با سفر خود به اردبیل می‌توانید از آثار باستانی آن دیدن کنید.

گفتنی است با مراجعه به سایت بازارگاه قادر به خرید بلیط اتوبوس اردبیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستید و همچنین می‌توانید از سواری‌های دربستی آن برای داشتن سفری ایمن و آسان استفاده کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این شهر می پردازیم:

گردنه حیران

جاذبه های دیدنی اردبیل

بهشتی به نام گردنه حیران، در میان جاده آستارا و اردبیل جای گرفته است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود شهرت بسیاری در میان گردشگران دارد. برای سفر به این مکان دیدنی بایستی مسیر پرپیچ و خمی که بسیار پر خطر بوده و سراسر آن را جنگل و مه فراگرفته است طی کنید. پس از آن به طبیعت زیبا و رؤیایی خواهید رسید که منظره دلچسبی دارد. نام حیران برگرفته از ابر و مه‌هایی می باشد که اطراف این مکان را محاصره کرده است. در گردنه حیران همچنین باتوجه‌ به شرایط آب‌وهوایی مطلوب، کشاورزان به دامپروری و دامداری مشغول هستند.

غار یخگان

جاذبه های دیدنی اردبیل

در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استان اردبیل به نام غار یخگان که در سطح ملی ثبت شده و زیبایی منحصر به فردی دارد شکل گرفته است. آنچه که این غار را نادر می‌کند، عملکرد معکوس آن می‌باشد. به‌عبارتی در فصل زمستان هوای داخل غار گرم بوده و بلورهای یخی ذوب می‌شوند و از طرف دیگر هوای گرم فصل تابستان با ورود خود به غار موجب خنک‌شدن هوای داخل و سپس تشکیل مجدد بلورهای یخی می‌شود. سرانجام این چرخه اعجاب‌انگیز جاذبه کم‌نظیری را در این مکان ایجاد می‌کند‌. شگفتی دیگر غار یخگان، وجود دودکشی در داخل غار می‌باشد که گردشگران می‌توانند بدون کمبود اکسیژن از آن دیدن کنند.

پل پیرتقی

جاذبه های دیدنی اردبیل

از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی استان اردبیل، پل پیرتقی در شهرستان خلخال مابین دو رودخانه گیوی چال و قزل اوزل است. اگر در سفر خود به اردبیل به دنبال تفریح مهیج هستید تجربه بازدید از پل پیرتقی را دست ندهید. این پل از سطح رودخانه 60 متر ارتفاع دارد و طول آن به ۱۶۵ متر و عرض آن به یک متر می‌رسد به همین خاطر زمانی که بر روی پل قدم بر می‌دارید منظره شگفت‌انگیزی از دشت‌ها و آبشارهایی که در دل کوه‌ها قرار گرفته است و تماشا می‌کنید.

دریاچه شورابیل

جاذبه های دیدنی اردبیل

در جنوب غربی استان اردبیل یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل‌شهری ایران به نام شورابیل شکل گرفته است. این دریاچه از دیگر جاذبه‌های دیدنی اردبیل می‌باشد که طی سالیان بسیار در اثر یخچال‌های طبیعی اطراف خود و بارش‌های متعدد، به وجود آمده و به دلیل داشتن آب شور، محل رشد گیاهان دارویی زیادی بوده است. اما در حال حاضر به دلیل کاسته شدن شوری دریاچه، خاصیت درمانی آن از بین رفته و امکان پرورش ماهی‌های گوناگونی مانند کپور، قزل آلا و شاه میگو فراهم شده و همچنین در پی این اتفاق، یخ زدگی دریاچه در زمستان جلوه بسیار زیبایی را نمایان میکند. از دیگر جاذبه‌های کم نظیر دریاچه شورابیل، پرواز پرندگان مهاجر بر سطح دریاچه می‌باشد که تصویر زیبایی از آن می سازند. در این دریاچه بزرگترین جاده سلامت و تفریحاتی از قبیل زیپ لاین و قایق سواری برای پر کردن اوقات فراغت مسافران ایجاد شده است.

قلعه قهقهه

جاذبه های دیدنی اردبیل

از مخوف‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان اردبیل می‌توانیم به قلعه زندان قهقهه که بر روی کوه سنگی ساخته شده است و از نظر لغوی به آن آوازه کبک یا صدای بلند می‌گویند اشاره کنیم. برای بازدید از این قلعه تاریخی بایستی به منطقه‌ای که میان روستای قره‌آغاج کلان و روستای کنچوبه در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل قرار دارد سفر کنید. قلعه قهقهه به دوره صفوی و بابک برمی‌گردد و در زمان صفویان اهمیت زیادی داشته است. به‌علاوه این مکان یکی از خزائن مهم حکومتی به‌حساب می‌آمده که تمام طلاها و جواهرات سلطنتی را در آن ذخیره می‌کردند. قلعه قهقهه از سه حصار مستحکم متداخل و بخش چهارمی که مربوط به زندان سیاسی و شورشی می‌باشد تشکیل شده است.

جنگل فندقلو

جاذبه های دیدنی اردبیل

اگر قصد دارید به چشم‌انداز رؤیایی از دشت‌ بابونه سفر کنید، جنگل فندقلو را از قلم نندازید. این جاذبه دیدنی در جنوب شهر نمین و 39 کیلومتری استان اردبیل، حد فاصل گیلان و اردبیل قرار گرفته است. در جنگل فندقلو، جاذبه‌های طبیعی مختلفی عبارت‌اند از درختان نادر، بید، فندق، ممرز، بلوط، راش، بیدمشک و حیواناتی اعم از روباه، سمور، خرس، گرگ یافت می‌شود. آنچه که در این مکان چشم‌های شما را به خود خیره می‌کند، دشت گل‌های بابونه در فصل بهار و تابستان می‌باشد که جلوه‌گر یکی از کم نظیرترین زیبایی‌های جنگل فندقلو است. از تفریحات آن می‌توانیم به سورتمه، تله‌کابین، پیست اسکی روی چمن، زیپ‌لاین و کارتینگ اشاره کنیم.

شهر یری

جاذبه های دیدنی اردبیل

منطقه تاریخی شهر یری استان اردبیل، مربوط به ۱۴۵۰ سال پیش در روستای ارجق است. در این جاذبه دیدنی ۲۸۰ سنگ افراشت باستانی به شکل زنانی دست به سینه و بدون دهان چندین هزار سال پیش ساخته شده است. آثاری که از این مکان طی کاوش‌های متعدد به دست آمده از جمله قبرهای دوران عصر آهن، سفال‌های دوره مس سنگی، سنگ شیشه پرنده، مفرغ، نقوش انسانی است. علاقمندان سرگذشت تاریخی ایران با بازدید از شهر یری می‌توانند یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری اردبیل را برای خود بسازند.

دریاچه نئور

جاذبه های دیدنی اردبیل

اگر گردشگران به دنبال طبیعتی دست‌نخورده در استان اردبیل هستند سفر به دریاچه نئور یکی از پیشنهادهای منحصربه‌فرد برای آن‌ها می‌باشد. این دریاچه در میان استان گیلان و اردبیل وجود دارد و با آب‌شدن برف کوه‌ها در فصل بهار و تابستان به هم پیوند می‌خورد. از جاذبه‌های دیدنی و تفریحات دریاچه نئور، قدم‌زدن در طبیعت سبز و خوش‌آب‌وهوای آن، ماهیگیری، کوهنوردی در دل کوه‌های عظیم و دوچرخه‌سواری است. به دلیل وجود بیش از ۷۰ گونه موجود گیاهی و جانوری در دریاچه نئور، این منطقه زیر نظر سازمان محیط‌زیست کشور قرار دارد. شما همچنین با سفر به دریاچه نئور می‌توانید از ییلاق سوباتان، آبشار ورزان، جنگل‌های لیسار و جاده اسالیم که در نزدیکی آن وجود دارد رویت کنید.

آبشار هشت چین

جاذبه های دیدنی اردبیل

آبشار هشت چین در قلب کوه بلند قامت آق داغ، با ارتفاع ٣٠ متری در روستای نوده اردبیل واقع شده است. جاذبه های دیدنی این مکان، چشم‌انداز آبشار زلال، وجود گیاهان دارویی، دره‌های عمیق و جنگل‌های سبزپوش سراسر آن می‌باشد که منظره دل‌انگیزی برای گذراندن اوقات فراغت شما نمایان کرده است. تابستان بهترین فصلی که می‌توانید از منظره آبشار هشت چین دیدن کنید چرا که شما با آب‌وهوای خنک درختان شکوفه دار و پوشش سرسبزی روبرو خواهید شد. البته لازم به ذکر است در زمستان چشم انداز قندیل بستن آبشار نیز تصویر زیبایی را به رخ می‌کشد.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین

جاذبه های دیدنی اردبیل

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی اردبیل، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در میدان عالی قاپو است. در این آرامگاه علاوه بر شیخ صفی‌الدین، شاه اسماعیل اول و مادر او دفن شده اند. در واقع این مکان محل زندگی شیخ صفی ‌الدین بوده است. سرانجام پس از مرگ، او را در اتاقکی نزدیک به باغچه خانه‌اش به خاک سپردند. سپس سازه دیگری در همان محل ایجاد کردند و شاه اسماعیل اول و مادر او را در آن خاک کردند. این آرامگاه همچنین تجلی ذوق هنری بسیاری از جمله منبت‌کاری، کاشی‌کاری، گچ‌بری، خط خطاطان بزرگ، نقره‌کاری و تنگ بری و... می‌باشد.

کلام آخر

در این مطلب به گشت‌وگذار در جاذبه‌های دیدنی اردبیل پرداختیم و نحوه سفر به این شهر را  بررسی کردیم تا قبل از حرکت با آمادگی کامل برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. شایان‌ذکر است، شما می‌توانید بلیط اتوبوس یا سواری دربست اردبیل را به صورت آنلاین و با صرف کمترین زمان از سایت بازارگاه خریداری کنید.