برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تاثیر کووید 19 بر حمل و نقل جاده ای کشور
دسته: سفر مطالعه 07 فروردین 1399

تاثیر کووید 19 بر حمل و نقل جاده ای کشور

ویروس کرونا کلیه اصناف را تحت تاثیر قرار داده است. در این بین صنفی که به نظر می رسد بیش تر تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است سیستم حمل و نقل کشور است. ​وزیر راه و شهرسازی از كاهش 51 درصدی تردد‌های  برون‌ شهری حدفاصل 25 اسفند 98 تا اول فروردین 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است.

ویروس کرونا تاثیرات بسیار زیادی را بر صنعت حمل و نقل گذاشته است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  • کرونا ویروس باعث خلوتی ترمینال های مسافربری شده است موضوعی که به خصوص در ایام تعطیلات نوروز تاکنون بی سابقه بوده است. ترمینال ها به خلوت ترین حالت خود رسیده اند.

ترمینال مسافربری

  • در حال حاضر شرکت ها بایستی برای پرسنل خود مواد ضد عفونی و دستکش یک بار مصرف بخرند که این موضوع بار هزینه ای بیشتری را به شرکت ها اضافه کرده است. 

توزیع ماسک و دستکش در ترمینال ها

مسافرت با هوایپما، قطار و اتوبوس محدود می شود.

به علت شرایط پیش آمده و سیر صعودی افراد مبتلا به بیماری کرونا تصمیمات جدیدی برای کنترل این بحران گرفته شده است. در بخش حمل و نقل بسیاری از ترمینال های مسافربری به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل در آمده  اند. 
بسیاری از سرویس های اتوبوسی کنسل شده اند و روزانه تعداد بسیار محدودی اتوبوس در بین شهرها در حال حرکت است. هم چنین ورودی و خروجی بسیاری از شهرهای کشور بسته شده است و تنها افراد ساکن آن شهر مجوز ورود دارند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا بایستی سفرهای غیرضروری به صفر برسد و در خانه بمانیم.

در این بین سازمان ها و آژانسهای مسافرتی اقدامات بسیاری را برای مقابله با ویروس کرونا انجام داده اند از جمله :

  • بسیاری از آژانس ها و شرکت های مسافربری با نصب تابلوهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی، اطلاعات بهداشتی به مسافران  ارائه می دهند.
  • با استفاده از هواکش و باز گذاشتن شیشه تهویه درست در اتوبوس ها صورت می گیرد.
  • درها، دستگیره ها، صندلی ،گوشی تلفن ، تلمبه گاز، سطوح دارای تماس مشترک در اتوبوس از جمله باک گازوئیل و بنزین و وسایل عمومی و نظایر آن با دستمال، تمیز و خشک شده و سپس گندزدایی می شود.
  • ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دستها با پایه نگهدارنده در بسیاری از اتوبوس ها نصب شده است.
  • اتوبوس و اشیاء داخل آن حداقل روزی یک بار گند زدایی می شود.
  • دفع پسماندها از جمله کاغذ، دستمال باید به شیوه بهداشتی در نایلون یکبار مصرف انجام شود و جمع آوری پسماند های فوق در کیسه های پلاستیکی محکم بدون درز و نشت  و در آخر هر شیفت کاری انجام می شود.
  • عملیات سوختگیری اتوبوس در پمپ بنزین ها و جایگاههای سوخت، توسط متصدیان جایگاهها، صورت می پذیرد.    
  •  از استعمال دخانیات در اتوبوس خودداری می شود.

چگونه در مقابل ویروس کرونا از خود محافظت کنید؟

درست است که این ویروس ترس و استرس بسیاری را به همه ما وارد کرده است ولی این نکته را در نظر داشته باشید که با رعایت موارد بهداشتی که و در خانه ماندن می توانیم خود و عزیزانمان را از ابتلا به این بیماری در امان نگه داریم.