برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

همدان و جاذبه های گردشگری این شهر
دسته: سفر مطالعه 30 مرداد 1400

همدان و جاذبه های گردشگری این شهر

شهر همدان از جمله شهرهای ایران است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است. این شهر به خصوص در فصول گرم سال بازدید کننده های بسیاری دارد. در ادامه برخی از معروفترین مکان های دیدنی همدان را معرفی میکنیم.

تپه حگمتانه
اعتقاد بر این است که تپه حگمتانه ویرانه های شهر باستانی اکباتان از ماد است که یکی از پایتخت های متعدد هخامنشیان (550-330 قبل از میلاد) و پایتخت تابستانی پادشاهان اشکانی (247 قبل از میلاد-224 قبل از میلاد) بوده است. خزانه سلطنتی در این مکان بود که توسط اسکندر (356-323 قبل از میلاد) ، سلوکوس (358-281 قبل از میلاد) و آنتیوخوس سوم (241-187 قبل از میلاد) غارت شد.

تپه هگمتانه

آرامگاه استر و مردخای
گور استر و مردخای مقبره همدان متعلق به ملکه کتاب مقدس استر و عمویش مردخای بوده است. بنای کنونی دارای عناصر معماری اسلامی است و اعتقاد بر این است که بر روی مقبره اصلی ساخته شده است. مقبره دارای یک تورات گرانبها و دو صندوق بود که قبرها را می پوشاند.

آرامگاه استرومردخای

شیر سنگی
شیر سنگی همدان یک بنای تاریخی در همدان، ایران است. شیر سنگی-بخشی از "دروازه شیرها"-بر روی تپه ای قرار دارد که گفته می شود گورستان دوران اشکانی در آن واقع شده است. شیر سنگی یا سنگ شیر همانطور که همدانی ها می گویند، مجسمه سنگی فوق العاده ای از شیر در میدانی به همین نام در جنوب شرقی همدان است.

شیر سنگی

کتیبه های گنج نامه
گنج نامه مجموعه ای از نویسه های خط میخی است که به سه زبان (فارسی باستانی ، ایلامی و بابلی) نوشته شده است و بر روی صخره ای در کوه الوند، در حدود 5 کیلومتری همدان امروزی قرار گرفته است. این بنای معروف دو کتیبه سه زبانه است.

کتیبه های گنج نامه

گنبد علویان
دویست متر در غرب هگمتانه، مهمترین بنای معماری همدان، مقبره ای بنام گنبدعلویان قرار دارد. این یک بنای مربعی و نسبتاً عظیم است که تقریباً به طور کامل از آجر پخته شده ساخته شده است. نمای آن زمانی با تزئینات گچ بری با نقش برجسته پوشانده شده بود و نقوش برگها، شکوفه ها، انگورها را با الگوهای در هم تنیده نشان می داد.

گنبد علویان

مقبره ابن سینا
مقبره ابن سینا در همدان، ایران، در سال 1952، در محل مقبره ابن سینا (متوفی 1037) ساخته شد. در کنار مقبره یک کتابخانه ، یک موزه کوچک و یک مجسمه سنگی مرمرین قرار دارد. مقبره سرانجام در مراسمی بزرگ در ماه مه 1954 وقف شد و خیابان واقع در جلوی آن نیز به افتخار ابن سینا تغییر نام داد.

مقبره ابن سینا

مقبره بابا طاهر اوريان
مقبره بابا طاهر اوریان بر اساس فرم هشت ضلعی است. ابعاد مقبره 10 10 10 متر است و با اشکال منشوری احاطه شده است. دارای 8 ستون در اطراف ساختمان اصلی است. جنس ستون ها، پله ها، سنگ قبر و سطح مقبره سنگ گرانیت است. دارای منشور گنبدی فیروزه ای زیبا است.

مقبره بابا طاهر اوريان

غار علیصدر
غار علیصدر در اصل علی صدر (به معنی سد) یا علی سارد (به معنی سرما) بزرگترین غار آبی جهان است که سالانه هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می کند. این غار در شهرستان علیصدر کبودراهنگ در حدود 100 کیلومتری شمال همدان ، در غرب ایران واقع شده است. دیوارها در این غار تا 40 متر ارتفاع دارند و شامل چندین دریاچه بزرگ و عمیق است.

غار علیصدر