برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

معرفی جاهای دیدنی همدان
دسته: سفر مطالعه 07 خرداد 1403

معرفی جاهای دیدنی همدان

سرگذشت تاریخی همدان منجر شده جاذبه‌های شگفت انگیزی در این شهر پرقدمت جای بگیرد. در اینجا قرار است با یک دیگر به سراغ چند نمونه از بهترین جاهای دیدنی همدان رفته و با سوغات محبوب آن آشنا شویم.

در غرب کشور، شهری پرقدمت و تاریخی به نام همدان واقع شده است. درگذشتگان این شهر را با نام هگمتانه می‌شناختند اما به‌مرور به نام همدان تغییر پیدا کرد. به دلیل تاریخچه طولانی همدان و قرارگیری در بخش خوش‌آب‌وهوای ایران جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعت بکری را در خود دارد. در ادامه با همراهی ما در این مطلب به بهترین جاهای دیدنی همدان سر می زنیم و با شناخت بیشتری راهی این شهر خواهید شد.

راه‌های حمل‌ونقل مختلفی برای سفر به همدان وجود دارد. شما بر اساس انتخاب خود می‌توانید با هواپیما، اتوبوس، قطار و تاکسی به این شهر سفر کنید.
هواپیما
شرکت‌های معتبری از جمله هما، آسمان و ماهان به مقصد همدان و بلعکس، میان شهرهای شیراز، بندرعباس، اهواز، تهران، تبریز و... در حال پرواز هستند.
اتوبوس 
یکی از بهترین روش‌های سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی همدان انتخاب سرویس‌های اتوبوس است. در همدان سه ترمینال مسافربری از جمله ترمینال بزرگ همدان، ترمینال اکباتان و ترمینال سفید آبی وجود دارد که در ادامه درباره هر کدام از آن‌ها توضیح بیشتری می‌دهیم.
ترمینال بزرگ همدان
از ترمینال بزرگ همدان در طول روز تعداد بسیاری سفرهای برون‌شهری و درون‌شهری انجام می‌شود. به عبارتی این ترمینال روزانه به فروش بلیط اتوبوس همدان به بوشهر، همدان به تهران، همدان به اصفهان، بلعکس و دیگر کلان‌شهرهای کشور می‌پردازد.
ترمینال اکباتان 
تمام حرکت‌های که از ترمینال اکباتان انجام می‌شود در خارج از استان همدان است و سرویس‌های بین‌شهری را ارائه می‌کند.
ترمینال سفید آبی 
از ترمینال سفید آبی همدان تنها جابه‌جایی در بین شهرهای همدان امکان‌پذیر است. به عبارتی مسئول ارائه سرویس های درون شهری می باشد.
قطار 
راه‌آهن همدان هر دو روز یکبار از مبدأ همدان به تهران و همچنین بالعکس سرویس‌دهی دارد.
سواری‌های دربستی عمومی 
در تمامی ترمینال‌های همدان سواری‌های خطی و دربستی موجود هستند که مسافران می توانند مطابق خواست خود سرویس ها را برای سفرهای داخل شهری یا بیرون شهری همدان رزرو نمایند.

آشنایی با جاهای دیدنی همدان

آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه-بوعلی-سینا-همدان


سالیان پیش به دستور نوه فتحعلی‌شاه قاجار اقداماتی اولیه برای ساخت آرامگاه بوعلی سینا صورت گرفت که پس از مدتی در دوره محمدرضا شاه به تکمیل رسید. این آرامگاه نمادی از شهر همدان می‌باشد و جزو یکی از جاهای دیدنی همدان بوده که اکثر مسافران با سفر به این شهر از آن بازدید می‌کند. در مقبره بوعلی همچنین عارف قزوینی شاعر و تصنیف ساز موسیقی ایران به خاک سپرده شده است. از دیگر دیدنی‌های آرامگاه بوعلی وجود موزه‌ای می‌باشد که در آن قفسه‌های از گیاهان دارویی به همراه خواصشان، انواع مختلفی از تجهیزات پزشکی و دست‌نوشته‌های تاریخی به چشم می‌خورد.
 

تپه هگمتانه همدان

تپه-هگمتانه-همدان


اولین پایتخت ایران شهر باستانی هگمتانه استان همدان است. این مکان در دوره مادها و همچنین با شروع فصل تابستان در زمان امپراطوری ساسانیان، هخامنشیان و اشکانیان پایتخت این مملکت به‌حساب می‌آمده است. در معماری هگمتانه شما با شبکه آبرسانی، قلعه‌های پی‌درپی، حصاری طولانی، کاخ‌ها و معابری که دارای سنگ‌فرش‌های منظم و دقیقی هستند روبرو می‌شوید که بیانگر شکوه و عظمت آن دوران می‌باشد. بازدید از این شهر باستانی جزو یکی از بهترین جاهای دیدنی همدان است که برای مسافران بسیار پیشنهاد می‌شود.
 

غار علی‌صدر همدان

غار-علی-صدر-همدان

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی همدان غار علی‌صدر است. این جاذبه طبیعی حیرت‌آور از معدود غارهایی در جهان هست که امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد. با بازدید از غار علی‌صدر می توانید سوار بر قایق شده و بر آب زلال این غار حرکت کنید. در حین قایق سواری با جلوه زیبایی از سنگ‌های آهکی و هوای تازه و خنکی مواجه می‌شوید. در طول مسیر اگر نگاهی به پایین قایق بیندازید به دلیل زلالی آب تا عمق ۱۰ متری آن را می‌توانید مشاهده کنید. با وجود گذشت سالیان بسیار غار علی‌صدر تابه‌حال ریزشی نداشته است و پذیرای گردشگران خارجی و ایرانی می‌باشد.
 

روستای گنج‌نامه همدان

روستا-گنج-نامه-همدان


در دل رشته‌کوه‌های زاگرس و الوند دهکده‌ای به نام گنج‌نامه جای گرفته است. این دهکده با داشتن امکانات تفریحی بسیار و تاریخچه پرقدمت خود یکی از جاهای دیدنی همدان شناخته می‌شود. سفر به دهکده تفریحی گنج‌نامه به‌ویژه در فصل بهار و تابستان به دلیل وجود آب‌وهوای مطلوب پیشنهاد می‌شود. در گنج‌نامه برای گردشگران تفریحات منحصربه‌فردی مانند بانجی جامپینگ، سالن بولینگ، پیست تریال، سورتمه‌سواری، رنجر و پینت بال تهیه دیده شده است و آثار باستانی از جمله سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، کتیبه داریوش و خشایارشاه در آن وجود دارد. همچنین در میان این مکان دیدنی و تفریحی، آبشار پرآب و دشت سرسبزی را در خود جای‌داده است که کم تعریفی ندارد.
 

دشت میشان همدان

دشت-میشان-همدان


یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان که با حضور در آن، از طبیعت بی‌نظیری لذت خواهید برد. دشت میشان در ارتفاعات کوه الوند جای گرفته است. دسترسی به دشت میشان آسان بوده و برای حضور در آن باید مدت زمانی به کوه‌پیمایی بپردازید یا سوار بر تله‌کابین شوید. با رفتن به این مکان گردشگری در همدان شما می‌توانید از آبشار گنج‌نامه و سنگ‌نوشته‌های تاریخی دره عباس‌آباد و کوه الوند دیدن کنید.
 

گنبد علویان همدان

گنبد-علویان-همدان


گنبد علویان از جمله آثار ملی ایران به‌حساب می‌آید که مربوط به دوره سلجوقیان است. این بنا به‌عنوان مسجد توسط خاندان علویان ساخته شده است. پس از مدتی به دلیل محبت این خاندان به علی و دوستداران آن به نام علویان معروف شد. بعدها در قسمت زیرزمینی این مکان سردابه‌ای جهت دفن دو تن از خاندان علویان ایجاد کردند. گنبد علویان از میان دیگر جاهای دیدنی همدان در کنار ارزش تاریخی از نظر معماری دارای اهمیت بسزایی می‌باشد چرا که در آن با ریزه‌کاری‌ تمام نقش‌های گل، سنگ‌نوشته‌هایی به خط کوفی از قرآن و گچ‌بری‌های تزیین شده به طرح کشیده شده است.
 

کاروان‌سرای تاج‌آباد همدان 

کاروانسرای-تاج-محل-همدان


در شهرستان بهار همدان، کاروان‌سرایی با معماری کم‌نظیر و استثنایی به نام تاج آباد در بین دیگر جاهای دیدنی همدان وجود دارد. این سازه تاریخی در دوران صفویه ساخته شده و جزو خاص‌ترین کاروان‌سراهای ایران به‌حساب می‌آید. علت منحصربه‌فرد بودن این کاروان‌سرا نقشه دوار آن است. پس از ورود به کاروان‌سرای تاج‌آباد با عمارتی دوار شکل روبرو می‌شوید که ۲۸ حجره در خود دارد. طبق آنچه که از گذشتگان به دست رسیده این مکان تاریخی محل استراحتگاه زائران کربلایی بوده است که در طول مسیرشان از آن استفاده می‌کردند.
 

روستای ورکانه همدان

روستا-ورکانه-همدان


از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز همدان، روستای ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی است. به دلیل قرارگیری در نزدیکی معادن سنگ، کمبود خشت و آجر بیشتر مصالح به کار رفته در سازه‌های این دهکده سنگ می‌باشد. به همین خاطر بناهای سنگی روستای ورکانه این مکان را به دهکده‌ای گردشگری و جذابی تبدیل کرده است. در پیرامون ورکانه رودخانه‌های فصلی کان و شور و چشمه‌های پرآبی جریان دارد. همچنین با داشتن آب و هوای مطلوب از نظر گردشگران مکانی بسیار محبوب در میان جاهای دیدنی همدان است.
 

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه-بابا-طاهر-همدان


حتماً تابه‌حال دوبیتی‌های باباطاهر به گوشتان خورده و کم و بیش با این هنرمند تاریخی آشنا هستید؛ مقبره این شاعر ستودنی در همدان یکی از میادین اصلی این شهر به نام میدان باباطاهر قرار گرفته است. بازدید از آرامگاه باباطاهر در کنار زیارت این هنرمند گران‌قدر معماری زیبایی از مقبره که با دوبیتی‌های باباطاهر معین شده و فضای سبز آن شما را به وجد خواهد آورد.

سوغات همدان 

باسلق
کسانی که مذاقشان به طبع شیرین خوش می‌آید چشیدن شیرینی باسلق که یکی از سوغات همدان است برایشان لذت‌بخش خواهد بود. برای تهیه شیرینی باسلق از شیره انگور، مغز گردو، نشاسته، مغز بادام استفاده می‌شود.
نان کماج
با ترکیب آرد شکر، دارچین، گردو، نان کماج یکی از خوشمزه‌ترین سوغات همدان تهیه می‌شود که طعم خوشمزه آن کم تعریفی ندارد.
انگشت‌پیچ 
این نوع شیرینی همدان به شکل عسلی با ترکیباتی مانند گلاب‌، شکر، آب و سفیده تخم‌مرغ درست می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست برای طبع آن به‌دور انگشتان پیچیده می‌شود.
ظروف سفالی
در 25 کیلومتری همدان، شهر لاجین قطب سفالگری این استان به‌حساب می‌آید. در آنجا ظروف سفالی و سرامیکی بسیار زیبا اکثراً با لعاب آبی‌رنگ درست می‌کنند. این ظروف سفالی یکی دیگر سوغات محبوب همدان است.
صنایع چوبی 
شهر ملایر استان همدان مرکز صنعت چوب کشور به‌حساب می‌آید. در این شهر منبت‌کاری، خراطی و نازک‌کاری به شکل حرفه‌ای انجام می‌شود. انتخاب سوغات چوبی در همدان یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان یادگاری از این شهر خواهد بود.
 

کلام آخر
همانطور که در این مطلب گفته شد؛ شهر همدان با داشتن جاذبه‌های شگفت انگیز و تفریحی متنوع انتخاب گردشگران بسیاری است. سعی کردیم با اشاره به چند نمونه از جاهای دیدنی همدان و شیوه سفر به آن کمک شایسته ای به شما کرده باشیم. سایت پایانه‌ها همواره تلاش کرده با ارائه سرویس‌های اتوبوس در سراسر نقاط کشور بستری برای مسافران جهت خرید بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی فراهم کند.