برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

با صنایع دستی ایران آشنا شوید.
دسته: سفر مطالعه 23 مهر 1401

با صنایع دستی ایران آشنا شوید.

اقلیم و فرهنگ متنوع در سرزمین ایران باعث شده تا تنوع بالایی در صنایع دستی شهرها وجود داشته باشد. هر کدام از شهرهای کشورمان، با توجه به فرهنگ و تاریخ کهنی که دارند، نوع خاصی از صنایع دستی را توسعه داده‌اند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

صنایع دستی مازندران
مازندران یکی از استان‌های شمالی کشور است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان به دیدن آن می‌روند. در این شهر زیبا صنایع دستی زیادی همچون نمدبافی، مجسمه‌ها و ظروف سفالی، جاجیم‌ بافی، محصولات چوبی و گلیم بافی وجود دارد که اکثر آن‌ها به عنوان بهترین سوغات شهرهای ایران شناخته شده‌اند.

صنایع دستی لرستان
سیاه‌ چادر، جاجیم‌‌بافی، قالی‌‌بافی، رنگرزی، گلیم‌بافی، چیت بافی، خراطی، نمدبافی و وشوسازی جزو صنایع دستی مهم در این شهر به شمار می‌روند. عسل طبیعی، کاک، حلواهای مختلف، روغن حیوانی، کلوچه‌های خوشمزه و بژی نیز سوغاتی‌های لذیذ استان لرستان هستند که هر کدام از آن‌ها طعم فوق العاده عالی دارند.

صنایع دستی اصفهان
در شهر اصفهان صنایع دستی رنگارنگ و شگفت‌آور زیادی نیز وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ارزش فوق‌العاده‌ای دارند. از جمله صنایع دستی جذاب در استان اصفهان نیز می‌توان میناکاری، خاتم‌کاری، مینیاتور، پارچه‌های زربافت و قلم کار، میله‌گری، قلم‌زنی، ظروف مسی، آثار خوش‌نویسی، گچ‌بری، مشبک، کاشی‌کاری و گره چینی را نام برد.

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی سیستان و بلوچستان
حصیربافی، گلیم‌بافی، سفالگری، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی و سیاه دوزی از مهم‌ترین صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان هستند که هر کدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند و جزو هنرهای با ارزش مردم این شهر به شمار می‌روند. در این شهر خوش‌ آب‌ و هوا صنایع دستی چوبی، چرم دوزی، کوزه‌گری، منبت کاری، فرش و گلیم‌های خوش طرح و معرق‌کاری، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکثر مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، آن‌ها را برای خود و عزیزان‌شان خریداری می‌نمایند. 

صنایع دستی گیلان
صنایع دستی استان گیلان نیز شامل شال‌بافی، چارق دوزی، سفالگری، قلاب‌دوزی، صندوق‌های چوبی بولاکی، حصیربافی، قالی‌بافی، بامبو بافی و گلیم‌بافی می‌شود که تمام آن‌ها توسط مردمان هنرمند این شهر ساخته می‌شوند. 

صنایع دستی خراسان رضوی
در این شهر کارگاه‌های طلاکاری، فیروزه‌تراشی و گل‌دوزی زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها صنایع دستی بی‌نظیری را تولید می‌کنند. از دیگر محصولات صنایع دستی این شهر می‌توان انواع زیورآلات فیروزه و عقیق، انواع انگشترهای تزیینی گران‌قیمت، فرش کاشمر، سجاده و مهر، تسبیح، مصنوعات سنگی و انواع پوستین را نام برد.

صنایع دستی کرمان
از جمله صنایع دستی مهم شهر کرمان نیز می‌توان پته‌دوزی، قالی، گبر دوزی، عریض بافی، آجیده‌دوزی، خورجین‌بافی، قالیچه افشار، ظروف مسی و اشیاء تزئینی را نام برد که اکثر آن‌ها به عنوان معروف ترین سوغات شهرهای ایران شناخته شده‌اند و فروش فوق العاده‌ای دارند.

صنایع دستی کردستان
استان کردستان نیز با جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار و مردمانی میهمان‌نواز، هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است و افرادی که به آن جا سفر کنند می‌توانند صنایع دستی گران‌بهایی همچون فرش، گلیم، نمد بافی و سجاده را برای خود خریداری نمایند. 

صنایع دستی کردستان

صنایع دستی گلستان
این استان جزو مهم‌ترین مراکز تولید پشتی، قالیچه، پارچین، فرش ترکمنی، نمدبافی، گلیم، سوزن‌دوزی، سبدبافی، ابریشم‌دوزی، پارچه‌بافی، بافندگی، ساخت آلات موسیقی، ساخت زیورآلات، ریسندگی، تولید شال و روسری ترکمن است. 

صنایع دستی چهارمحال‌ و بختیاری
این استان صنایع دستی مهمی را در خود جای داده‌ است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان گلیم، جاجیم، گبه، نمدمالی، قالی‌بافی، گز، قره‌قروت، بادام درختی و عسل را نام برد. 

صنایع دستی ایلام
از جمله مهم‌ترین صنایع دستی استان ایلام نیز می‌توان جاجیم‌بافی، نمد مالی، قتره بافی، فرنجی مالی، صنایع چوبی و گیوه‌بافی را نام برد. 

صنایع دستی کرمانشاه
از جمله مهم‌ترین صنایع دستی این شهر زیبا می‌توان نمدمالی، گیوه‌بافی، قالی‌بافی، موج بافی و گلیم بافی را نام برد. سوغات استان کرمانشاه نیز شامل روغن حیوانی، نان‌برنجی، نان خرمایی، کاک، بژی، عسل طبیعی و باقلوا می‌شود.

صنایع دستی قم
صنایع دستی گران‌بهای استان قم نیز شامل فرش ابریشم دست بافت، سفال‌های زیبا، منبت کاری و سرامیک می‌شود.

صنایع دستی سمنان
صنایع دستی استان سمنان شامل جاجیم، قالیچه، گلیم، قالی، سرامیک، سفال، آثار منبت، سفره‌های قلم کار، نمد و صنایع دستی چوبی می‌شود. 

صنایع دستی قزوین
این استان دارای صنایع دستی ارزشمندی همچون سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی، قلم‌زنی، جعبه‌های آینه‌ای، فرش، موج بافی، سفال، حکاکی، گلیم و خوش‌نویسی نیز است و شما می‌توانید آثار بسیار جذابی را در آنجا مشاهده کنید.

صنایع دستی همدان
در استان همدان نیز می‌توانید صنایع دستی مهمی همچون کیف چرم، کفش چرم، کمربند چرم، گیوه، سرامیک‌سازی، ظروف سفالی، معرق کاری و منبت کاری را به عنوان سوغاتی‌ خریداری کنید. 

صنایع دستی همدان

صنایع دستی خوزستان
در استان خوزستان می‌توانید علاوه‌بر گلیم، صنایع دستی دیگری همچون عبابافی، جارو نخلی، کپوبافی، احرامی بافی را نیز برای خود تهیه کنید. 

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌توانید صنایع دستی شناخته‌ شده‌ای همچون جاجیم، قالی گبه گلیم گچمه و خورجین را تهیه کنید. 

صنایع دستی زنجان
با سفر به استان زنجان می‌توانید سوغاتی‌ها و صنایع دستی مختلفی همچون چاقو، چارق، ملیله، گلیم، فرش دست بافت، ظروف مسی، جاجیم، انگشت‌پیچ، سقز، نان اردک، پیاز کوهی، شیرینی شستی و سبزی غاز یاغی را خریداری کنید. در این شهر زیبا ظروف و آثار تزئینی مسی و نقره‌ای زیادی نیز وجود دارد که به صورت خلاقانه و حرفه‌ای ساخته می‌شوند و زیبایی فوق العاده‌ای دارند.

صنایع دستی زنجان

صنایع دستی بوشهر
بوشهر یکی از استان‌های جنوبی کشور ایران است که زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیری را در دل خود جای داده‌ است. عبای شتری، گرگور بافی، سرامیک، سفالگری و حصیربافی نیز از دیگر صنایع دستی منحصر به‌ فرد این استان به شمار می‌روند. 

صنایع دستی تهران
از جمله آثار و صنایع دستی نیز می‌توان به جاجیم، قالی، کیف و کفش چرم، فرش ابریشم، ظروف شیشه‌ای و چینی تزئینی، نقاشی روی چرم و تابلوهای هنری اشاره کرد.

در این مطلب به معرفی صنایع دستی ایران پرداختیم. در سفر به شهرهای زیبای ایران خرید صنایع دستی به عنوان سوغات را فراموش نکنید.