برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

با غذاهای سنتی شهر اصفهان آشنا شوید.
دسته: سفر مطالعه 25 مهر 1402

با غذاهای سنتی شهر اصفهان آشنا شوید.

همان‌طور که می‌دانید هر شهری با نوع پوشش، صنایع‌دستی، گویش و غذاهای سنتی خود شناخته می‌شود. از آنجایی که شهر زیبای اصفهان تاریخچه زیادی دارد و از همان ابتدا با هنر و فرهنگ خود زبانزد مردم تمام ایران بوده است، در این مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه از غذاهای سنتی اصفهان آشنا کنیم.

خورش ماست

خورش ماست

تنها خورشتی که به‌صورت دسر توسط اصفهانی‌ها سرو می‌شود، خورشت ماست از جمله غذاهای سنتی اصفهان است. این دسر به دلیل داشتن مواد مقوی فراوان از قبیل، گوشت گردن، زعفران و ماست یک وعده‌غذایی کاملی به‌حساب می‌آید و طرفداران پر و پاقرص زیادی دارد.

کشک‌بادمجان

کشک‌بادمجان

کشک‌بادمجان یکی دیگر از وعده‌های غذایی خوشمزه اصفهان است که به‌ویژه در ماه‌های مبارک رمضان طبخ می‌شود و برای پختن آن از سیر، گردو، پیاز، نعنا خشک، گوشت گردن و بادمجان استفاده می‌کنند. به‌علاوه امتحان‌کردن این غذای سنتی اصفهان برای علاقه‌مندان به بادمجان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

کله‌گنجشکی

کله‌گنجشکی

قیمه‌ریزه یا همان کله‌گنجشکی از دیگر غذاهای سنتی اصفهان است که طعم لذیذی دارد. طرز تهیه این غذا بسیار آسان می‌باشد و با داشتن مواد غذایی اولیه‌ای از جمله گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، آرد نخودچی، رب و نعنا در هر خانه‌ای می‌توان آن را پخت.

بریان

بریان

گردشگران با سفر به شهر زیبای اصفهان، اولین غذایی که مشتاقانه به دنبال تجربه آن هستند بریان است. این غذا در اصفهان بسیار معروف و پرطرفدار می‌باشد و در رستوران‌های قدیمی و مشهور بسیاری درست می‌شود. بریان وعده سنگینی دارد که می‌توانید آن را در کنار دوغ ترش و محلی میل کنید.

یخمه ترش

یخمه ترش

غذای سنتی یخمه ترش از غذاهای مقوی و خوش‌طعم استان اصفهان بوده که بر خلاف اسم آن شیرین می‌باشد. چرا که با گوشت گوسفند و آلوی رسیده درست می‌شود و سرشار از ویتامین‌های موردنیاز بدن است.

کوکو قندی

کوکو قندی

از دسرهای خوش‌طعم و رنگ اصفهانی، کوکو قندی است که به‌عنوان یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان شناخته می‌شود. کوکو قندی برخلاف اسم غلط‌انداز آن، به‌صورت دسر بر سر سفره اصفهانی‌ها سرو می‌شود و برای تهیه آن تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، شکر، گلاب و زعفران به کار می‌برند.

تاس‌کباب

تاس‌کباب

نام تاس‌کباب شاید به گوش افراد بسیاری، در شهرهای مختلف ایران خورده باشد و حتی آن را بارها امتحان کرده باشند. اما در واقع تاس‌کباب، اصالتاً غذای سنتی و محبوب اصفهانی‌ها است و برای پخت آن از گوشت، سیب‌زمینی، هویج و گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنند.

به پلو

به پلو

علاقه‌مندان غذای شیرین، به پلو می‌تواند به مذاقشان خوش‌طعم باشد. این غذای سنتی اصفهان با برنج سرو می‌شود و می‌توان آن را سلیقه‌ای با گوشت چرخ‌کرده، مرغ یا هویج درست کرد. عطر و رنگ این غذا، روح هر کسی را به چالش می‌کشد.

کله‌جوش

کله‌جوش

هرچقدر از خوشمزگی و خاصیت کله‌جوش بگوییم کم گفته‌ایم. دستور پخت این غذای سنتی اصفهان، بسیار آسان می‌باشد و تنها با داشتن پیازداغ و کشک آسیاب شده می‌توانید آن را تهیه کرده و میل کنید. کله‌جوش تقریباً ترش‌مزه و سرشار از کلسیم است.

کباب زردک

کباب زردک

از کباب‌های سنتی اصفهان، کباب زردک می‌باشد که به آن کباب مشتی هم می‌گویند. شکل و شمایل این غذای سنتی همانند کتلت بوده و منظور از زردک هویجی که در آن به‌کاررفته است. البته این نوع هویج، زردرنگ و طعم آن ترکیبی از هویج‌فرنگی و سیب‌زمینی می‌باشد که در فصل زمستان آن را برداشت می‌کنند. برای خوردن کباب زردک می‌توانید به رستوران‌های قدیمی و سنتی اصفهان مراجعه کنید.

اشکنه

اشکنه

از جمله قدیمی‌ترین غذاهای سنتی اصفهان، اشکنه می‌باشد که در میان نسل جدید کمتر کسی آن را امتحان کرده است و اکثرا تنها این اسم را شنیده‌اند. برای پخت این غذای اصیل اصفهانی به سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، آرد، شنبلیله، زردچوبه، تخم‌مرغ و روغن احتیاج دارید.

حلیم شیر

حلیم شیر

در ابتدا شاید با شنیدن اسم حلیم شیر طعم بدمزه‌ای در ذهنتان خطور کند. درحالی‌که این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه‌ است و آن را با گوشت گردن، شیر، کره، پیاز و چوب دارچین درست می‌کنند. متأسفانه این غذای سنتی اصفهانی دارای کالری بالا بوده و لقمه سنگینی دارد؛ اما از خوش‌طعمی آن نمی‌توان گذشت.

شله‌بریان

شله‌بریان

غذای سنتی شله‌بریان اصفهان، دارای قدمت ۲۰۰ساله می‌باشد که به‌ویژه در فصل سرما، خوردن آن می‌چسبد. ازآنجایی‌که در آن گوشت دنده یا گردن و زیره وجود دارد، بسیار مقوی بوده و امتحان‌کردن آن توصیه می‌شود.

ماش قمری

ماش قمری

ماش قمری همان‌طور که از اسمش پیداست برای پخت آن از کلم‌قمری و ماش استفاده می‌کنند. این غذای اصفهانی سرشار از ویتامین است و با خوشمزگی خود طرف‌داران زیادی دارد.

نخود آب

نخود آب

یکی از ساده‌ترین غذاهای سنتی اصفهان، نخود آب است. این غذا به دلیل داشتن حبوبات، پروتئین زیادی دارد و در عین سادگی بسیار خوشمزه می‌باشد. برای پخت آن کافی است شما به تهیه نخود، گوشت گوسفند، قلم، سیب‌زمینی، پیاز، زیره و ادویه بپردازید.

جمع‌بندی

لذت چشیدن غذاهای سنتی اصفهان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که مسافران نباید در سفر خود، از آن دریغ کنند. در این مطلب به معرفی چند نمونه از غذاهای سنتی پرداختیم تا طعم به‌یادماندنی در سفر خود از اصفهان به ارمغان بیاورید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و تجربه غذاهای دلچسب آن را دارید میتوانید بلیط اتوبوس اصفهان را در سایت بازارگاه بخرید.