برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

با کاروانسرای رباط شرف آشنا شوید.
دسته: سفر مطالعه 18 آذر 1398

با کاروانسرای رباط شرف آشنا شوید.

در مسیر جاده ابریشم یا همان شاه راه خراسان که راهی برای تجارت بازرگانان آسیا بود، کاروانسرایی برای استراحت و اقامت مسافران وجود داشت. این کاروانسرا، کاروانسرای رباط شرف نامیده می شود.

کاروانسرای شرف یک بنای نفیس و تاریخی مهم ایران است که در استان خراسان رضوی وجود دارد. سازه ای که قبلاً به عنوان کاروانسرای پارسی یا محل استراحت و پاسگاه تجاری مسافرین استفاده می شد. این یکی از اصلی ترین کاروانسراهایی بود که در زمان شاهنشاهی سلطان سنجر حاکم سلجوقی در قرن 12 در جاده ابریشم ساخته شده است.
کاروانسرا از مهمترین اشکال معماری ایران است. این مکان های استراحت در مسیرهای اصلی تجارت ساخته می شدند تا بتوانند خواسته ها و نیازهای مسافر را رفع کنند. رباط شرف از کاروانسراهای شاهی و از منزل گاه های مهم جاده ابریشم در قرن پنجم و ششم هجری قمری است. کاروانسرای شرف از دو حیاط تشکیل شده است. حیاط مستطیل شکل با اتاق هایی که در اطراف آن قرار گرفته است به عنوان مکان اصلی استراحت مسافران تعبیه شده است. با این وجود حیاط داخلی فضای خصوصی تری برای سلطان و سایر مقامات بوده است.

کاروانسرای شرف

ساختمان کاروانسرا همچنین دارای یک سالن پذیرایی، مسجد، آشپزخانه و یک مخزن آب است. کاروانسرای شرف با آجر و گچ ساخته شده و از شاهکارهای هنری ایران در دوره اسلامی محسوب می شود و هنر آجرکاری آن بسیار زیبا و دیدنی است. بر خلاف شاهکارهای معماری دیگر ، کاروانسرای شرف فاقد کاشی کاری های پیچیده یا آینه کاری است. با این حال ، این ساختمان ، الگوهای مختلف هندسی حیرت انگیز از آجر کاری و کتیبه های کوفی را در گچبری ها به نمایش می گذارد. در حقیقت بسیاری از محققان کاروانسرای شرف را موزه هنر و معماری خوانده اند. بنابراین ، بازدید از این مکان دیدنی را نباید از دست دهید. برای سفر به مشهد مقدس می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی از بازارگاه بخرید و پس از رسیدن به مشهد 2 ساعت و نیم تا این بنای زیبا فاصله دارید که می توانید ماشین کرایه کنید و به آنجا بروید.