برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چطور در طبیعت بدون کبریت آتش روشن کنیم؟
دسته: سفر مطالعه 07 مهر 1400

چطور در طبیعت بدون کبریت آتش روشن کنیم؟

احتمالا برای شما پیش آمده است که مجبور هستید بدون کبریت آتش روشن کنید. آتش روشن کردن بدون فندک و کبریت بسیار مهم است. تصور کنید در جنگل، باران تمام کبریت های شما را خیس کرده است و فندک شما به دلیل رطوبت کار نمیکند. در این زمان هنر درست کردن آتش بدون کبریت به شما کمک خواهد کرد.

شما نمی توانید زمانیکه در طبیعت گیر افتادید به فکر یادگیری نحوۀ آتش روشن کردن در طبیعت باشید. همین الان زمان یادگیری شما رسیده است. در این شرایط چه باید کرد:

ایجاد آتش بدون کبریت

نگران نباشید در ادامه این مطلب شما را با سه روش روشن کردن آتش در طبیعت بدون استفاده از کبریت و فندک آشنا می کنیم:
برای هر سه روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد، باید در ابتدا تکه های چوب خشک مانند سوزن کاج، پوست داخلی شاخه های مرده، چمن خشک یا تکه های چوبی که با چاقو از چوب تراشیده شده است را جمع کنید. پس از آن یک توده برای آتش زدن فراهم کنید. محل ایجاد آتش را به درستی آماده کنید تا احتمال سوختن چوب را افزایش دهید. در ابتدا از یک مشت چوب باریک و نازک برای آتش زدن استفاده کنید.  

استفاده از سنگ چخماق(آتش زا) و فولاد
استفاده از سنگ چخماق  یکی از روش های قدیمی برای تهیه آتش بدون وسایل آتش زاست. شما می توانید با زدن قطعه ای آهنی از جنس فولاد به سنگ چخماق جرقه ایجاد کنید و به کمک آن آتش درست کنید. حتما در کنارتان مقداری برگ یا کاغذ که قابلیت آتش گرفتن را دارند بگذارید تا بتوانید از جرقه ی ایجاد شده برای روشن کردن آتش استفاده کنید.

ایجاد آتش بدون کبریت

استفاده از ذره بین
در این روش شما باید با استفاده از ذره بین، شیشه عینک و لنز دوربین شکاری تمرکز نور خورشید را بر روی یک نقطه برقرار کنید. برگ خشک و خار و خاشاک را در زیر همین نقطه قرار دهید، تا در صورتی که جرقه ای ایجاد شد آنها سریع آتش بگیرند.

ایجاد آتش بدون کبریت

روش کمانی
در این روش شما نیاز به چوب باریک و بلند، یک کمان و یک تکه سنگ دارید. این تکه سنگ یا چوب برای ایجاد فشار روی انتهای چوب باریک استفاده می شود. طول این کمان باید اندازه بازوی شما باشد. یک تکه چوب که قابلیت خم شدن دارد پیدا کنید. بند مورد استفاده در کمان می‌تواند از هر چیزی باشد: بند کفش، طناب یا چیزی شبیه به این‌ها. فقط چیزی را انتخاب کنید که پاره نشود. سپس آن را به دو سر چوب خود ببندید، کمان شما آماده است.

ایجاد آتش بدون کبریت


تخته آتش خود را آماده کنید، یک گودی به شکل هفت درآن ایجاد کنید، و در زیر آن برگ‌های خشک یا علف یا خاروخاشاک قراردهید. چوب باریک خود را در وسط طناب کمان قراردهید و طناب را به دور آن بپیچید. اکنون یک سمت چوب را در شیار قرار دهید و تکه سنگ را روی سر دیگر آن گذاشته و فشار دهید. حال کمان را به سمت جلو و عقب بکشید، شما در واقع یک دریل مکانیکی ابتدایی ساخته‌اید. در این حالت باید چوب شما به سرعت حرکت کند. حرکت خود را تا جایی ادامه دهید که یک خاکستر داغ ایجاد شود. سپس این خاکستر را به محل درست کردن آتش خود منتقل کنید و با آرامی در آن بدمید تا آتش درست شود.