برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آیا زیباترین جاذبه های گردشگری تبریز را می شناسید؟
دسته: سفر مطالعه 20 مهر 1399

آیا زیباترین جاذبه های گردشگری تبریز را می شناسید؟

در طول قرن ها، تبریز از جنبه های مختلف، از جمله تاریخ، فرهنگ و صنعت یکی از مهمترین شهرهای ایران بوده است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که در ادامه ده مکان زیبا در تبریز را به شما معرفی می کنیم.

این شهر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. در حالی که زبان ملی در این کشور فارسی است، زبانی که در این استان به همراه استانهای آذربایجان غربی و اردبیل صحبت می شود، آذری است و فارسی زبان دوم محسوب می شود. این شهر نه تنها به خاطر تعدادی از موزه های ارزشمند مشهور است بلکه آذری ها به دلیل پخت شیرینی های خوشمزه و طیف گسترده ای از غذاها مشهور هستند. محبوب ترین غذاهای این شهر کوفته تبریزی، آبگوشت، آش ماست و دولمه است. علاوه بر این، قرابیه، لوز، باقلو از خوشمزه ترین شیرینی های شهر هستند. ما توصیه می کنیم هنگام سفر به تبریز، این غذاها و شیرینی های دلچسب را میل کنید. دیدن جاذبه های دیدنی در شهر تبریز به گردشگران توصیه می شود:

1- بازار بزرگ تبریز ، بزرگترین بازار پوشیده شده در ایران

دیدنی های شهر تبریز

یونسکو مجموعه بازار تبریز را به عنوان میراث جهانی در سال 2010 به ثبت رساند. شایان ذکر است که این بازار اولین بازار در نوع خود بود که به عنوان یک بنای ارزشمند معرفی شد. این بازار شامل 24 کاروانسرا (مجموعه ای از اتاق ها در اطراف حیاط) و 22 بازار فرعی چشمگیر است که حدود 7 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. بازارهای فرعی به تیمچه (تالارهای گنبدی) معروف هستند. گفته می شود که قسمت اصلی مجموعه بیش از هزاره قبل ساخته شده است. بازارها در ایران فقط کاربرد تجاری ندارند و آنها در میزبانی مراسم مذهبی نقش زیادی دارند. یکی از مهمترین و محبوب ترین مراسم هایی که در سراسر کشور نیز برگزار می شود ، مراسم روز عاشورا است.

2- روستای کندوان

دیدنی های شهر تبریز

یکی از با ارزش ترین و قابل توجه ترین مکانها برای بازدید در خارج از تبریز، دهکده کندوان است که با مسافت تقریبی 55 کیلومتر در قسمت جنوبی تبریز واقع شده است. دلیل محبوبیت این روستا خانه های صخره ای در روستا است که حدود 700 سال پیش ساخته شده اند. مردم هنوز در داخل سنگهای آتشفشانی حجاری شده به شکل اتاقک های مسکونی زندگی می کنند.

3- مسجد آبی

دیدنی های شهر تبریز

از میان چندین بنای دیدنی در تبریز، مسجد آبی یا همانطور که به زبان آذری نامگذاری شده است، گوی مسجد یکی از مشهورترین مساجد کشور است. کاشی کاری پیچیده آبی در امتداد دیوارها و سقف مسجد دلیل محبوبیت آن است. در طراحی داخلی نیز خط اسلامی وجود دارد. رنگ آبی آن مسجد را به عنوان "فیروزه ای از اسلام" معرفی کرده است. ساختمان اصلی در ابتدا در سال 1465 ساخته شده است، اما به دلیل زمین لرزه شدید در سال 1779، خسارات زیادی به آن وارد شده. متأسفانه تا سال 1973 که وزارت فرهنگ ایران، توجه خاصی به این قطعه با شکوه معماری جلب کرد، هیچ بازسازی در ساختمان انجام نشده است. با این حال ، بازسازی هرگز به پایان نرسید و تنها ایوان ورودی از ساختار اصلی باقی مانده است.

4- موزه آذربایجان

دیدنی های شهر تبریز

این موزه مجموعه ای عالی از اقلام چشمگیر را به نمایش می گذارد که بازدید از آن توصیه می شود. سه تالار در موزه وجود دارد. سایر اشیا که در استان آذربایجان حفاری شده اند نیز به طور برجسته ای به نمایش درآمده اند. در نمایشگاه این موزه مجسمه هایی از زمان جنگ را میتوانید مشاهده کنید.

5- موزه قاجار (خانه امیر نظام)

دیدنی های شهر تبریز

موزه قاجار تبریز، که در اصل خانه امیر نظام بود، یکی از قدیمی ترین محله های شهر است که در دوره ولیعهد عباس میرزا (1833-1789) ساخته شده است. این خانه در سال 2006 به موزه تبدیل شده است و اشیای اختصاص یافته به سلسله قاجار (1925 - 1781) را به نمایش می گذارد.

6-مسجد جامع

دیدنی های شهر تبریز

همانند اکثر شهرهای ایران، مسجد جامع به همراه بازار، مدرسه و کاروانسرا در قلب شهر قرار دارد. همین معماری در مورد تبریز صدق می کند و بنابراین مسجد جامع درست روبروی بازار اصلی واقع شده است. این مسجد طی قرن ها زلزله های مختلفی را تجربه کرده و مورد بازسازی های مختلفی قرار گرفته است. 

7-خانه مشروطیت تبریز

دیدنی های شهر تبریز

خانه مشروطه تبریز که به فارسی به خانه مشروطه معروف است نمادی از مبارزه با استبداد و یادآور مبارزات ستارخان و باقرخان است که دو شخصیت اصلی جنبش مشروطه خواهی ایران بودند. در سال 1868، ساختمان دو طبقه با تعدادی اتاق و سالن توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شد. نورگیر و راهروی خانه که با شیشه های رنگارنگ و آینه تزئین شده است با شکوه ترین قسمت خانه است. در طبقه اول شما می توانید مجسمه های انقلابیون مشهور مشروطه ایران و برخی از وسایل شخصی آنها را مشاهده کنید.

8-کاخ شهرداری

دیدنی های شهر تبریز

کاخ شهرداری تبریز که به برج ساعت نیز معروف است در حال حاضر به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی دولت شهری تبریز استفاده می شود. این ساختمان در سال 1934 به عنوان دفتر مرکزی شهرداری تبریز ساخته شد. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، این دفتر به دفتر دولتی مورد استفاده حزب دموکرات آذربایجان تبدیل شد. در سال 1947، هنگامی که نیروهای ایرانی کنترل تبریز را به دست گرفتند، این ساختمان دوباره به عنوان دفاتر مرکزی شهرداری تبریز مورد استفاده قرار گرفت، عملکردی که تا به امروز ادامه داشته است.

9-مزار شعرا

دیدنی های شهر تبریز

تاریخ دقیق تأسیس مکان مشخص نیست. با این حال ، اولین بار توسط حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب، که مربوط به قرن 14 است، ذکر شده است. تقریباً 400 شاعر ، عرفا و مفاخر ایران و منطقه در این مکان آرام گرفته اند. اولین شاعر مدفون در این مجموعه اسدی طوسی است. آخرین شاعری که در این مکان آرام گرفته است استاد شهریار است، زیرا تعداد زیادی شعر به دو زبان فارسی و آذری سروده است. مقبره شهریار در وسط مجموعه به ارتفاع 30 متر واقع شده است.

10-پارک ائل گلی

دیدنی های شهر تبریز

پارک ائل گلی که قبلاً به نام پارک شاه گلی نامگذاری شده بود، محبوب ترین مکان برای خانواده ها برای گذراندن چند ساعت در کنار فرزندان است. این پارک در جنوب شرقی مرکز شهر واقع شده است. در مرکز این پارک یک دریاچه کوچک مصنوعی قرار دارد که دارای کاخی است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد.

برای خرید بلیط اتوبوس تهران به تبریز اینجا کلیک کنید.