برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

با زیباترین موزه های ایران آشنا شوید.
دسته: سفر مطالعه 08 فروردین 1401

با زیباترین موزه های ایران آشنا شوید.

ایران دارای موزه های بسیار زیبا و متنوعی است. اگر شما هم به تاریخ علاقه مند هستید با این مطلب همراه شوید تا شما را با زیباترین و پر بازدید ترین موزه های کشور آشنا کنیم.

همان طور که می‌دانید کشور ایران از تمدن و تاریخ بسیار باارزشی برخوردار است و به همین علت نیز در اکثر شهرهای آن موزه‌های تاریخی بسیار مهمی تأسیس شده‌اند که تصاویر و اطلاعات زیادی درباره تاریخ گذشته در معرض دید عموم قرار داده‌اند. تعداد موزه‌های تاریخی و معروفی که در ایران وجود دارد بسیار زیاد است. در ادامه مقاله می‌خواهیم مهمترین موزه های ایران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در طول سفر به شهرهای مختلف، به راحتی از آن‌ها دیدن نمایید و لذت ببرید.

موزه جواهرات تهران
موزه جواهرات در نزدیکی میدان امام‌ خمینی واقع شده‌ است و با جذابیت فوق‌ العاده‌ای که دارد، روزانه افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این موزه با ارزش جواهرات زیادی را هم در خود جای داده‌ است که هر کدام از آن‌ها ارزش بسیار زیادی دارند. از جمله معروف‌ترین جواهری که در این موزه وجود دارد، می‌توان الماس صورتی رنگ دریای نور را نام برد. این الماس از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هر بیننده‌ای را به خود مات و مبهوت می‌کند. موزه جواهرات تهران به طور معمول از شنبه تا سه‌ شنبه ساعت 14 الی 17 در معرض نمایش گذاشته می‌شود و شما می‌توانید در این زمان به راحتی از آثار داخل آن بازدید نمایید.

موزه جواهرات تهران

موزه موسیقی اصفهان
یکی دیگر از موزه‌ های معروف ایران که جذابیت فوق‌ العاده‌ای هم دارد، موزه موسیقی اصفهان است. این موزه خصوصی در سال 1394 تاسیس شده‌ است و در آن بیش‌ از 300 ساز موسیقی وجود دارد که می‌توانید به‌ راحتی از آن‌ها بازدید به عمل آورید. در این موزه طرز استفاده از این ابزار آلات موسیقی را به بازدید کنندگان نمایش می‌دهند و شما می‌توانید در آن‌ جا چیزهای جدیدی را یاد بگیرید. بنابر این اگر به شنیدن موسیقی‌ زنده علاقمند هستید، بهتر است حتما به دیدن این موزه جذاب در خیابان شهید قندی بروید.

موزه ملی تهران
موزه ملی تهران در خیابان پروفسور رولن واقع‌ شده است و شما می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 از آن بازدید کنید. این موزه جزو مهمترین موزه‌های تاریخی کشور به حساب می‌آید و اشیاء و لوازمی که در آن وجود دارند اکثراً قدمت طولانی دارند. موزه ملی ایران بیش‌ از 103 سال است که تأسیس شده و طی این سال‌ها تغییرات زیادی در آن به وجود آمده‌ است. مساحت موزه ملی حدود 18 هزار مترمربع است و این موزه از 2 قسمت اصلی موزه باستان شناسی و هنر اسلامی تشکیل شده‌ است. اشیایی که در این موزه وجود دارند، قدمت‌شان بیش‌ از 1 میلیون تا 12000 سال است و برخی دیگر نیز مربوط به دوره پارینه سنگی هستند. در موزه ملی تهران می‌توانید از گنجینه‌های تاریخی هنر اسلامی که مربوط به زمان پادشاهی بعد از اسلام هستند نیز بازدید به عمل آورید.

موزه دفاع مقدس تهران
موزه دفاع مقدس تهران در انتهای خیابان سرو رو به روی پارک طالقانی جای گرفته‌ است و شما می‌توانید شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 الی 17 و جمعه از ساعت 11 الی 17 به دیدن آن بروید‌. این موزه که به عنوان یکی از بهترین موزه های تهران شناخته شده، آثار باارزش زیادی که مربوط به جنگ 8 ساله ایران و عراق هستند را در خود جای داده‌ است و بخش‌های مختلفی دارد. در واقع با رفتن به این موزه می‌توانید قسمت‌های جالب زیادی را مشاهده کنید و اطلاعات تازه‌ای کسب کنید.

موزه پارس شیراز
موزه پارس شیراز نیز جزو مهمترین موزه‌ های ایران به شمار می‌رود که می‌توانید در آن آثار و اشیاء بسیار با ارزشی را مشاهده کنید. این موزه در سال 1315 ساخته شده‌ است و آثاری که در آن وجود دارند، مربوط به دوره پیش و پس‌ از اسلام هستند. معماری موزه پارس شیراز بسیار جالب و زیبا است و با رفتن به آن‌ جا قطعا حیرت‌زده خواهید شد. عمارت موزه به صورت 8 ضلعی است و نقش‌ و نگارهای اصیل ایرانی بسیار جذابی در قسمت‌های مختلف آن به چشم می‌خورد. این موزه در جوار مقبره کریم‌ خان زند بنا شده‌ است و شما می‌توانید بالاتر از خیابان طالقانی به‌ راحتی آن را پیدا کنید.

موزه ملی تهران

موزه کاخ گلستان تهران
یکی از معروف‌ترین کاخ‌های سلطنتی که در ایران وجود دارد، کاخ گلستان است. در گذشته عده زیادی از پادشاهان ایرانی از این مجموعه به‌ عنوان مرکز حکومت و سلطنت استفاده کرده‌اند و قدمت آن به دوره شاه‌ عباس صفوی بر می‌گردد. موزه کاخ گلستان که جزو بهترین موزه های تهران به حساب می‌آید، مجموعه بی‌نظیری از هنرهای ایرانی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد و شما می‌توانید در آن‌ جا از 13 بنای با ارزش و فوق العاده جذاب که شامل کاخ ابیض، شمس‌ العماره، تالار برلیان، تالار سلام، حوض‌ خانه عمارت بادگیر، تالار آینه، تالار الماس، ایوان تخت مرمر، تالار عاج، تخت مرمر، عمارت بادگیر، حوضخانه و خلوت کریم‌ خانی می‌شوند نیز دیدن نمایید. معماری این موزه بسیار زیبا و تماشایی است و شما می‌توانید در آن جا هنر معماری ایرانی اصیل را مشاهده کنید. هر کدام از بناهای نام برده در این کاخ نیز جذابیت خاص خود را دارند و چشم بینندگان را به خود مات و مبهوت می‌کنند. موزه کاخ گلستان هر روز به غیر از روزهای تعطیل، از ساعت 9 صبح الی 14 ظهر و 16 عصر الی 21 شب باز است و شما می‌توانید به راحتی برای بازدید، به آن جا مراجعه کنید و از تماشای آثار فوق العاده زیبا و کمیاب لذت ببرید.
موزه آستان قدس رضوی مشهد
موزه آستان قدس رضوی در مجاورت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام جای گرفته‌ است و به‌ عنوان یکی از مهمترین موزه‌ های ایران به حساب می‌آید. در این موزه اشیایی نگهداری می‌شود که قدمت و ارزش بسیار زیادی دارند.
موزه آستان قدس رضوی در سال 1324 احداث شده‌ است و در آن می‌توانید از گنجینه‌های سکه و اسکناس، گنجینه سلاح، گنجینه‌ صدف و حلزون‌های دریایی، گنجینه مدال‌ها، گنجینه نجوم، موزه ساعت و… دیدن نمایید. در این موزه یک بخش بزرگ نیز به فرش‌های گران قیمت و با ارزش اختصاص داده‌ شده است که اکثر آن‌ها از طرف استاد فرشچیان اهدا شده‌ است.

موزه پارس شیراز

موزه مردم‌شناسی کرمانشاه
موزه مردم‌شناسی کرمانشاه یکی از معروف‌ترین و بهترین موزه‌های ایران است که روزانه افراد زیادی به دیدن آن می‌روند. بنای این موزه به‌ عنوان یکی از آثار ملی با ارزش ایران به ثبت رسیده‌ است و افرادی که به فرهنگ محلی علاقه‌مند هستند می‌توانند به‌ راحتی در این موزه با فرهنگ مردم محلی کرمانشاه آشنا شوند و لذت ببرند.
بنای موزه مردم‌شناسی کرمانشاه بافتی سنتی دارد و مربوط به دوران قاجار است. این موزه در سال 1369 تاسیس شده‌ است و قسمت‌های مختلف بسیار جذابی دارد. این عمارت که به عنوان مهمترین موزه آثار تاریخی ایران شناخته شده است، موزه مردم‌ شناسی، موزه پوشاک و زیورآلات را در خود جای داده‌ است. قدمت بنای این موزه به بیش‌ از 100 سال پیش مربوط می‌شود اما معماری آن‌ بسیار جذاب و تماشایی است. در موزه مردم‌شناسی کرمانشاه می‌توانید از غرفه‌های مختلفی که در آن‌ها آلات موسیقی مختلف، ابزارآلات مربوط به کشاورزی، نمونه‌های پوشاک بومی و محلی، وسایل مربوط به شکار و دامپروری، وسایل روشنایی، وسایل مربوط به حمل‌ و نقل، صنایع دستی قدیمی و… وجود دارد نیز بازدید به عمل آورید.

موزه آبگینه و سفالینه‌ تهران
یکی دیگر از موزه‌های معروفی که در شهر تهران می‌توانید از آن دیدن نمایید، موزه آبگینه و سفالینه است. این موزه در یک خانه تاریخی واقع شده‌ است که قدمت آن به دوران قاجار مربوط می‌شود. موزه آبگینه و سفالینه به علت ارزش زیاد، در سال 1377 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این موزه در گذشته محل سفارت کشورهای افغانستان و مصر بوده‌ است و همچنین به دستور سیاستمدار و نخست‌ وزیر کشور ایران، احمد قوام  به‌ صورت آجری ساخته شده‌ است. علاوه‌بر آثار زیبایی که در این موزه وجود دارد، می‌توانید از تماشای آیینه‌ کاری، میناکاری، گچ‌بری و پله‌های چوبی جذاب نیز لذت ببرید. این موزه جزو موزه های معروف ایران است و از 2 طبقه و 6 تالار تشکیل شده‌ است. اگر به کارهای هنری علاقه‌مند هستید و دوست دارید اطلاعات زیادی در رابطه با تاریخ شیشه‌ و سفال ایران به دست آورید، بهتر است حتما سری به این موزه جذاب در شهر تهران بزنید.

موزه آبگینه

موزه پارس شیراز
موزه پارس نیز یکی دیگر از بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های ایران است که برخی از افراد آن را با نام عمارت کلاه‌ فرنگی می‌شناسند. اشیایی که در این موزه وجود دارند اغلب متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام هستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص مربوط به خود را دارند. در این موزه تماشایی آثار و نقاشی‌های بسیار با ارزشی که اکثراً از هنرمندان مشهور زندیه به‌ جای‌ مانده‌اند نیز وجود دارد. از جمله نقاشان ماهر و مشهوری که این آثار را به وجود آورده‌اند می‌توان میرزا بابا نقاش‌باشی، آقا صادق، جعفر، میر منصور شاگرد کمال‌الملک و صدرالدین شایسته را نام برد. در این مورد از مهمترین موزه های ایران می‌توانید از آثار و وسایل فلزی، سفالی، سکه‌های تاریخی، مهره‌های قدیمی و… که قدمت هر کدام از آن‌ها به هزار سال پیش‌ از میلاد باز می‌گردد نیز دیدن نمایید. نمای بیرونی موزه پارس به شکل 8 ضلعی طراحی است و شکوه فوق العاده‌ای دارد. در این عمارت تاریخی 4 آب‌نمای جذاب نیز وجود دارد اما یکی از آن‌ها تخریب شده است. در آن جا علاوه‌بر آثار تاریخی با ارزش در موزه، می‌توانید از آرامگاه کریم‌ خان زند هم بازدید به عمل آورید.

موزه تاریخ طبیعی همدان
موزه تاریخ طبیعی همدان توسط استاد جعفر محمد علیزاده در سال 1351 تاسیس شده‌ است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان بازدید کنند. در این موزه زیبا مجموعه‌ای کمیاب از انواع گونه‌های گیاهی، حیوانی و طبیعی وجود دارد که در هر جایی نمی‌توانید مانند آن‌ها را پیدا کنید. این موزه جذاب دارای 5 سالن اصلی است که در آن‌ها سخت پوستان، حلزون‌ها، اسفنج‌های خلیج فارس، مرجان‌ها، حشرات کمیاب، آبزیان، پروانه‌ها، پرندگان، پستانداران، دوزیستان، کانی‌ها، سنگ‌های قدیمی و فسیل‌های زیادی قابل مشاهده هستند.

موزه همدان

موزه هفت‌ تپه اهواز
یکی دیگر از مهمترین موزه آثار تاریخی ایران موزه هفت‌ تپه در شهر باصفای اهواز است. در این موزه آثار و اشیایی که مربوط به منطقه هفت تپه است نگهداری می‌شود. موزه هفت تپه در سال 1349 احداث شده‌ است و آخرین بار آن را در سال 1380 مورد بازسازی و مرمت قرار داده‌اند. در این موزه می‌توانید از بخش‌های مختلفی نظیر سالن ترمیم سفال، سالن نمایشگاهی، لابراتوار عکاسی، کتابخانه، کارگاه مرمت، آزمایشگاه و… دیدن نمایید. همچنین از جمله آثار مهمی که در این موزه وجود دارد می‌توان اشیایی فلزی قدیمی، گل نوشته‌ها، مهره‌های سنگی و گلی، کتیبه‌های سنگی تاریخی، اشیاء تزئینی، پیکرهای کوچک سفالی، ظروف سفالی تاریخی و… را نام برد.