برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

معرفی زیباترین روستاهای ایران
دسته: سفر مطالعه 20 شهریور 1402

معرفی زیباترین روستاهای ایران

در ایران روستاهای بسیار زیبا و متنوعی وجود دارد که باتوجه‌به قدمت و وسعت سرزمین ایران، انتخاب روستای زیبایی که بتوانید به آن سفر کنید کمی سخت است. در ادامه مطالب همراه ما باشید تا شما را با چندین روستا در ایران آشنا کنیم.

امروزه روستاها به دلیل داشتن آب و هوای دلپذیر به‌دوراز آلودگی‌های شهری و به‌علاوه فاصله‌گرفتن افراد از دغدغه‌های روزانه، به یکی از قطب‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده است. تجربه سفر به روستاهای زیبای ایران شما را با انواع جاذبه‌های طبیعی، سبک‌های معماری، شیوه زندگی روستای و اقوام مختلفی آشنا می‌کند. همچنین می‌توانید در این سفر، از محصولات ارگانیکی که با زحمات روستاییان تهیه شده است استفاده کنید و سفر خاطره‌انگیز و کم‌نظیری برای خود و خانواده‌تان ثبت کنید.

1) روستای زراس

روستای زراس

در میان رشته‌کوه‌های زاگرس، بهشتی معروف به زراس قرار دارد که سراسر آن را دشت‌های سرسبز، کوه‌های مرتفع و سدی پر آب فراگرفته است. چشم‌انداز دریاچه نیلگون، زمین سبزرنگ، کوه‌های پهناور و آرامش محضی که در روستا زراس حاکم است، منجر شده است که محبوبیت بسیاری در میان گردشگران پیدا کند. این روستای زیبا، در شمال استان خوزستان و در 14 کیلومتری شهر دهدز قرار دارد و از میان آن، سد کارون 3 گذر می‌کند که ترکیب این سد عظیم با دشت‌های سبزپوش به‌ویژه در فصل بهار، منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. به دلیل فاصله اندک این روستا با استان چهارمحال بختیاری، شما همچنین با اقوام مهمان‌نواز ایل بختیاری و آداب رسوم آن‌ها روبه‌رو خواهید شد.

2) روستای ملامحمد آقازاده 

روستای  آقا زاده

در شمال شرقی استان خراسان رضوی روستای به نام ملامحمد آقازاده، توسط محمود مجتهدی احداث شده است که می‌توان آن را اولین روستای اکولوژیکی در ایران دانست. در واقع هدف مهندس مجتهدی در ساخت این دهکده در نزدیکی شهر نیشابور، احیا و بازسازی روستای اجدادی‌اش بوده است. علت شناخته آن به روستای چوبین، استفاده از مصالح چوبی می‌باشد که در مسجد، کتابخانه، رستوران، فروشگاه و حتی اقامتگاه‌های آن به‌کاررفته است. از جاذبه‌های دیدنی این دهکده عبارت‌اند از سازه‌های تماماً چوبی، وجود گل‌ها و درختانی مانند رز، کاج و سرو و همچنین استخر و دو برکه‌ای که فضای زیبا و دلنشینی در آنجا ایجاد کرده است. روستاییان دهکده چوبین، به دامپروری و دامداری مشغول هستند. آن‌ها با پرورش حیوانات و تولید محصولات ارگانیک به کسب درآمد پرداخته‌اند.

3) روستای کندوان

روستای کندوان

دهکده کندوان یکی از روستاهای اسرارآمیز کوه سهند در نزدیکی شهر اسکو آذربایجان شرقی می‌باشد. در کندوان، خانه‌های اهالی روستا به طور شگفت‌انگیزی در دل صخره‌های کوه ساخته شده است که این شکل از معماری، منظره‌ای عجیب و سحرآمیزی در این روستا ایجاد می‌کند. کندوان به روستای کله‌قندی نیز معروف است، چراکه خانه‌های آن در صخره‌های سنگی جای گرفته‌اند که به شکل کله‌قند می‌باشد. این صخره‌های عجیب در پی سال‌های متعدد در اثر مذاب کوه آتشفشان سهند شکل‌گرفته‌اند و به‌مرور افراد عشایر و جنگجویان برای سکونت خود، به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک در فصل تابستان و همچنین درامان‌ماندن از خطرات دشمنان، باتوجه‌به ارتفاع آن از سطح زمین در این مکان اقامت کردند. علاوه بر خانه‌های عجیب‌وغریب در روستای کندوان، وجود درختان گردو و بادام و همچنین جویبارهای که در سراسر آن جریان دارد، منظره زیبای در این دهکده ایجاد کرده است.

4) روستای استخرگاه

روستای استخر گاه

یکی از روستاهای زیبای که به سوییس ایران معروف می‌باشد، استخرگاه استان گیلان است. این روستا در دامنه درفک و در فاصله 35 کیلومتری شهر رودبار قرار دارد. علت نام‌گذاری آن به استخرگاه، برگرفته از استخرهای طبیعی می‌باشد که در این دهکده شکل‌گرفته است. در این روستا جاذبه‌های زیبای دیگری مانند، درفک، حلیمه جان، غار دربند رشی، اسطلخ جان وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درفک: یکی از بلندترین قله‌های رشته‌کوه البرز در استان گیلان، درفک می‌باشد. در این مکان شما با انواع پوشش‌های گیاهی و یخچال‌های طبیعی روبه‌رو می‌شوید که جاذبه شگفت‌انگیز و زیبایی ایجاد کرده‌اند.

حلیمه جان: دریاچه عروس ایران یا حلیمه جان یکی دیگر از مناظر کم‌نظیر در حوالی استخرگاه گیلان است. علت نام‌گذاری آن به دریاچه عروس ایران، کنار رفتن جلبک‌های دریایی می‌باشد که موجب تغییر رنگ آن می‌شود. درواقع زمانی که دریاچه آرام باشد به رنگ سبز درمی‌آید؛ اما هرچه به سمت عصر می‌رود و باد شروع به وزیدن می‌کند آبی‌رنگ می‌شود.

غار دربند رشی: این غار از نظر تاریخی دارای اهمیت بسزایی است. چراکه به دوره پاره‌سنگی برمی‌گردد و بقایای بسیاری از گذشتگان از آنجا به دست رسیده است.

اسطلخ جان: این منطقه دارای چندین استخرگاه و منظره‌های سرسبزی می باشد. به‌علاوه شما در اسطلخ جان با صنایع‌دستی زیبای روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی، از آن‌ها خرید کنید.

5) روستای ورکانه

روستای ورکانه

در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس، یکی از مهم‌ترین توابع گردشگری استان همدان به نام روستا ورکانه وجود دارد. این روستا به اوایل دوره صفویان برمی‌گردد و به علت وجود معادن سنگ در اطراف این دهکده، به ورکانه شهرت یافته است. از مهم‌ترین دلایلی که این روستا به ثبت ملی رسیده و توانسته گردشگران بسیاری به سمت خود جذب کند، سبک معماری آن می‌باشد. چراکه خانه‌ها و همچنین کوچه‌های دهکده ورکانه با سنگ ساخته شده است و شما با ورود خود به این دهکده گویا به دوره رنسانس قدم گذاشته‌اید. از جاذبه‌های طبیعی این روستا، رودخانه‌های فصلی سیمین و ورکانه، درختان میوه مانند، انگور، سیب، زردآلو، کوه‌های اطراف دهکده و دره‌های جن و خان می‌باشد که طبیعت بکر و شگفت‌انگیزی در روستای زیبای ورکانه ایجاد کرده است.

سخن آخر

تجربه سفر به طبیعت بکر روستاهای تاریخی و همچنین آشنایی با آداب رسوم آن‌ها، یکی از انتخاب‌های گردشگران برای سفر می‌باشد. در این مقاله سعی داشتیم به معرفی چندین روستای زیبا در سرزمین ایران بپردازیم تا با شناخت و آگاهی بیشتری مقصد خود را برای سفر انتخاب کنید. چنانچه قصد سفر به هر یک از این روستاها را داشتید میتوانید بلیط اتوبوس سفر خود را در سایت بازارگاه بخرید.