برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

از گنبد سلطانیه تا غار کتله خور
دسته: سفر مطالعه 18 خرداد 1400

از گنبد سلطانیه تا غار کتله خور

اگر قصد سفر به زنجان را دارید قبل از سفر فهرستی از جاذبه های دیدنی این شهر را آماده کنید تا بتوانید در طی سفر از تمامی مکان های گردشگری این شهر دیدن کنید. در ادامۀ مطلب ما به معرفی برخی از این مکان ها می پردازیم.

در ابتدای سفر اولین مکانی که باید از آن دیدن کنید یکی از بناهای بزرگ ایران است که گنبد سلطانیه نامیده می شود. این گنبد به عنوان هفتمین بنای تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای بازدید از این گنبد 700 صد ساله، باید تابلوی سلطانیه در بزرگراه قزوین - زنجان را دنبال کنید. خروجی در جنوب بزرگراه و 30 کیلومتری قبل از زنجان واقع شده است.

گنبد سلطانیه

از آنجا که گنبد سلطانیه میراث جهانی است، امکانات خوبی در اطراف آن برای بازدید کنندگان وجود دارد. پس از بازدید از این گنبد بزرگ آجری، مسیر 17 کیلومتری را ادامه دهید، با عبور از دهکده ویار، به یک جاده کوتاه باریک می رسید که شما را به معبد اژدها می رساند. 
در ادامه سفر به شهر قیدار میرسید. قیدار مرکز شهرستان خدابنده است. پس از بازدید از قیدار نبی (آرامگاه)، به شهر گرماب عزیمت کنید. می توانید در گرماب استراحت کرده و در چشمه آب گرم حمام کنید. غار کتله خور در کنار گرماب با جاده ای مناسب برای دسترسی عموم واقع شده است. این شهر مقصد نهایی سفر ماست.
کتله خور یکی از زیباترین غارهای ایران است ، قسمت اولیه غار آماده بازدید است. یکی از قسمتهای جذاب غار یک سنگ آهک قارچی شکل است که در سقف و دیواره های غار تشکیل شده است. استالاگمیت ها و استالاکتیت ها واقعاً زیبا هستند اما بیشتر آنها توسط بازدید کنندگان تخریب شده است.

غار کتله خور

برای بازدید از غار بهتر است لباس گرم داشته باشید. هوای غار همیشه خنک و مرطوب است، بنابراین این رطوبت باعث احساس سرما می شود. فرصتی برای کارشناسان غارنوردی فراهم شده است تا با اجازه رسمی کل غار را کشف کنند.
اگر تاکنون به این منطقه زیبا سفر نکرده اید بلیط اتوبوس زنجان را میتوانید به صورت آنلاین از بازارگاه بخرید و در اولین فرصت از این منطقه بازدید کنید. بهتر است در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان به این شهر ها سفر کنید تا آب و هوای بهتری داشته باشد.