برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کویرهای پرطرفدار ایران کدامند؟
دسته: سفر مطالعه 08 دی 1401

کویرهای پرطرفدار ایران کدامند؟

طبیعت زیبای ایران به تنهایی شامل حدود 50 کویر است. کویرها از گرم‌ترین و خشک‌ترین مکان‌های روی زمین هستند. پوشش گیاهی کم، گرمای شدید و رطوبت کم همراه با وزش بادهای گرم،شرایط ویژه‌ای به این مناطق داده است. در ادامه برخی از معروف‌ترین کویرها را معرفی میکنیم.

 اگر عاشق طبیعت هستید، کویرها از جمله مناطقی است که از دیدن آن قطعا لذت خواهید برد پس حتما باید از این مکان‌ها دیدن کنید. در ادامه برخی از کویرهای معروف ایران را معرفی خواهیم کرد:

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب در نزدیکی شهرهای کاشان و ابیانه در استان اصفهان قرار دارد و فاصله چندانی با تهران ندارد. از دیدنی‌های خاص آن می‌توان به دریاچه نمک کاروانسرای عباسی و تپه‌های شنی بزرگ اشاره کرد. کاروانسرا برای ذخیره آب و سوخت موجود است. مرنجاب با این همه زیبایی میزبان شماست. در شب تماشای آسمان صاف و روشنایی‌ها آرامشی وصف ناپذیر به شما می‌دهد، آسمانی که در شهرهای شلوغ همراه با آسمان غبارآلود دیده نمی‌شود. شما از شب آرام کویر لذت می‌برید و سپس طلوع زیبای آفتاب را می‌بینید. پیاده‌روی در دریاچه نمک و صدای خرد شدن کریستال‌های نمک، تماشای چند ضلعی‌های نامنظم، جزیره سرگردان و همچنین بازدید از کاروانسرا مربوط به دوره صفویه واقع در مسیر جاده ابریشم از دیگر جاذبه‌های این کویر گردی است.

کویر مرنجاب

کویر حاج علی قلی

حاج علی قلی در استان سمنان در جنوب شرقی دامغان قرار دارد. این منطقه با مساحت ۲۳۹۱ کیلومتر مربع و دو رودخانه بزرگ، کویر بسیار خاصی است. پایین‌ترین قسمت آن، نمکزاری در جنوب غربی است که به تنهایی 466 کیلومتر مربع مساحت دارد. ذخیره گاه طبیعی میاندشت، یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده زندگی می‌کند. جنوب ذخیره‌گاه پوشیده از تپه‌های خشک است، در شمال، دشت بزرگ و سرسبزی است. کوه قله خواجه در جنوب شرقی این منطقه، مرتفع ترین نقطه ذخیره گاه است. بسیاری از جانوران و گیاهان وحشی منطقه در میاندشت زندگی می‌کنند، این مکان مکانی ویژه برای همه دوستداران طبیعت به شمار می‌رود.

کویر حاج قلی

کویر لوت

کویر لوت در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این شهر که در میانه استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد، یکی از کم‌کاوش‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شود. در اینجا، علاوه بر تپه‌های ماسه‌ای به ارتفاع 700 متر، برخی از بزرگ‌ترین یاردانگ‌های جهان نیز وجود دارند - این کوه‌ها بادهای غول‌پیکری هستند که در اثر فرسایش ایجاد شده و از صحرا بیرون آمده‌اند. کویر لوت 166000 کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از بزرگترین بیابان های کشور است. جنوب غربی آن رشته کوه‌های زاگرس و در شمال آن کویر قرار دارد. با دمای بیش از 70 درجه سانتیگراد، یکی از بالاترین دماهای روی زمین را دارد. به همین دلیل در صورت سفر به این منطقه باید از تجهیزات کامل برخوردار بود.

کویر لوت

ریگ جن
ریگ جن یک منطقه تپه ای بزرگ بین کویر بزرگ در غرب و پارک ملی کویر در شرق است و دارای تپه‌های ماسه‌ای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران است.. کویر از تپه های شنی، بستر رودخانه های خشک، گل های نمکی متبلور تشکیل شده و به ندرت پوشش گیاهی وجود دارد. خشکی شدید، سفر به آنجا را به چالش خاصی تبدیل می کند - البته نه برای مبتدیان. بهتر است قبل از سفر با دقت برنامه ریزی شود. کویر ریگ جن یکی از سخت ترین مناطق دنیا است و سالانه مقصد اکوتوریست‌های بسیاری است. این کویر در منطقه مرزی اصفهان و سمنان قرار گرفته است.

ریگ جن

در این مطلب به معرفی تعدادی از کویرهای ایران پرداختیم. بدون شک هر یک از این کویرها جذابیت های خاص خودت را دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. شما میتوانید به صورت دسته جمعی برای سفر به کویر برنامه ریزی کنید و اتوبوس دربستی بگیرید.