برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شیراز و جاذبه های گردشگری این شهر
دسته: سفر مطالعه 11 خرداد 1401

شیراز و جاذبه های گردشگری این شهر

شیراز از جمله شهرهای بسیار زیبای ایران است که مورد توجه گردشگران قرار دارد. در تمامی فصول شیراز مسافران زیادی به این شهر زیبا سفر میکنند و از جاذبه های طبیعی و توریستی این شهر بازدید می کنند.

در ادامه قصد داریم تعدادی از شهره‌ترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری شیراز را مرور کنیم. 

حافظیه
به تدریج باید از دوران باستان گذر کرد و پا درون شهر شیراز گذاشت. کمتر ایرانی است که حافظ را نشناسد،‌ شاعر محبوب یوهان ولفگانگ گوته، بزرگترین شاعر آلمانی‌زبان تقریبا شهرتی جهانگیر دارد و خیل عظیمی از توریست‌های خارجی برای تماشای آرامگاه زیبای او به ایران سفر می‌کنند.
طرح حافظیه را آندره گدار، باستان‌شناس نامی و ایران‌دوست فرانسوی ارائه کرد. طرحی که به دستور رضاشاه و علی اصغر حکمت تهیه و در همان دوران پهلوی اول اجرا شد تا یکی از زیباترین آرامگاه‌های جهان ساخته شود.

حافظیه

سعدیه
بنای سعدیه که کار طراحی، اجرا و ساخت آن به طور کلی با نیروهای ایرانی صورت گرفت با اقتباس از کاخ چهلستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی به سرانجام رسید.

سعدیه

پاسارگاد
پارسه یا پاسارگاد در 136 کیلومتری محور شیراز – اصفهان قرار گرفته است. در شهری که درازایی به قدمت تاریخ تمدن ایرانی دارد،‌ آثاری چون پارسه و تخت جمشید نمادهایی از قدیمی‌ترین دوران استقرار جریان تمدن در ایران هستند. نمادهایی که در مورد شیراز تا عصر اسلامی و پس از اسلام و حتی امروز ادامه پیدا کرده است. پارسه یکی از مشهورترین و مهم‌ترین آثار تاریخی ایران باستان است که آرامگاه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ بشر یعنی کوروش بزرگ، بنیان‌گذار سلسله هخامنشی را در خود دارد
وقتی بحث از پارسه،‌ کوروش و تاریخ ایران باستان باشد بعید است کسی بیخیال تخت جمشید شود! مجموعه تاریخی مهمی که طرفداران پرشماری در سراسر دنیا دارد. بزرگ‌ترین بنای باستانی ایران که نشان از قدمت تاریخ و تمدن در خطه باستانی فارس دارد در 60 کیلومتری شیراز واقع شده است.
تخت جمشید در زمان خود، آمیخته‌ای از هنر و توانایی همه مردمان تحت امر هخامنشیان بود و بی‌اغراق شاید باشکوه‌ترین بنای دوران خود محسوب می‌شد. آنچه امروز از این بنای باستانی باقی مانده تنها سایه‌ای از شکوه پیشین این مقر حکومتی هخامنشی است.

 

پاسارگاد

باغ ارم
باغ ارم از جمله‌ باغ‌های ایرانی است که به علت طراحی منحصر به فردش در سال 1390 همراه با 8 باغ ایرانی دیگر در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفت. در این باغ تاریخی چند بنا و باغ گیاهشناسی قرار گرفته استاطلاع تاریخی دقیقی از زمان ساخت باغ ارم در دست نیست ولی با تکیه بر اطلاعاتی از برخی سفرنامه‌های قرون دهم و یازدهم هجری قمری باید گفت این باغ در عصر سلجوقیان وجود داشته است. از ویژگی‌های مهم باغ ارم که منجر به شهرت جهانگیر آن شده است تنوع گیاهی چشمگیر این باغ است.

باغ ارم

حمام وکیل
در دوره زندیه آثار بسیار مهمی با کاربری عمومی در شهر شیراز باکیفیت ساخت بالا و زیبایی چشمگیر ساخته شد. از جمله این آثار باید به حمام وکیل اشاره کرد. در ساخت این حمام از پیشرفته‌ترین اصول معماری زمانه استفاده شده است. گرم‌خانه با سنگفرش پوشیده شده و در زیر سنگفرش دالان‌هایی باریک برای جریان یافتن هوای گرم و بخار و تعبیه شده است تا کف حمام گرم شود.

حمام وکیل

ارگ کریمخانی
ارگ کریمخانی متعلق به دوران زندیه یکی از بزرگترین بناهای آجری شهر شیراز است که دیواره بیرونی آن ارتفاعی بیش از 12 متر دارد. این ارگ یک جاذبه عجیب دارد که نزد اهالی به برج کج معروف شده است. برج کج یکی از برج‌های این ارگ است که 30 درجه کج شده و به این علت میان مردم مشهور است.

ارگ کریمخانی

نارنجستان قوام
خانه یا آنطور که بیشتر معروف است نارنجستان قوام یکی دیگر از پرشمار باغ‌های زیبای ایرانی است. انتخاب نام نارنجستان بی‌ارتباط با فضای سبز مجموعه نیست؛ چراکه بخش عمده حیاط بزرگ این باغ پوشیده از درخت‌های نارنج استاین خانه از املاک خاندان قوام و حاج ابراهیم کلانتر در دوران قاجار بوده است که از ثروتمندان و متنفذان عصر خود بودند. از این خاندان مشهور عمارت‌ها و باغ‌های فراوانی برجای مانده است اما شاید نارنجستان مذکور معروف‌ترین مورد باشدایوان عمارت اصلی این باغ با آینه‌کاری زیبا،‌ معرق‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری جذابیت بالایی دارد. به علاوه هم اکنون در طبقه پایین این عمارت یعنی در بخش سرداب،‌ موزه‌ای از آثار پروفسور آرتور پوپ، ایران‌شناس و ایران‌دوست سرشناس دایر شده است.

نارنجستان قوام

مسجد وکیل
مسجد وکیل از دیگر مجموعه بناهای عام‌المنفعه مربوط به دوران کریم‌ خان زند است که معماری بسیار زیبایی دارد. این مسجد از دو ایوان و دو شبستان شرقی و غربی بهره‌مند است. در شبستان جنوبی 48 ستون سنگی مارپیج و بسیار زیبا ساخته شده است که جذابیت بصری زیادی ایجاد کرده است.

مسجد وکیل

مسجد نصیرالملوک
شاید هیچ یک از آثار تاریخی شیراز که بعضا به لحاظ هنری و تاریخی اهمیتی بیشتر دارند، به شهرت جهانی مسجد زیبای نصیرالملوک نرسیده باشند! مسجد نصیرالملوک در نزدیکی شاهچراغ قرار داد. این مسجد از نظر هنری با کاشی‌کاری و مقرنس‌های چشم‌نوازش از مهم‌ترین آثار ایران استاستفاده از شیشه‌های رنگی در این مسجد سبب شده تا گردشگران خارجی به این مسجد زیبا لقب مسجد صورتی بدهند. زمانی که نور خورشید به شیشه‌های رنگی این مسجد می‌تابد،‌ شبستان مسجد فضایی روحانی، رنگارنگ و رویایی به خود می‌گیرد که هر بیینده‌ای را مسحور می‌کند. تاریخ ساخت این مسجد زیبا به سال 1293 در دوران سلسله قاجار مربوط است و از یک منزل، تالار آینه،‌ مسجد، آب انبار و حمام تشکیل شده است.

مسجد نصیرالملوک

عمارت شاپوری
یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شیراز مربوط به دوره اول پهلوی است! عمارتی متعلق به خاندان متمول شاپوری که به همین نام نیز معروف شده و در دوره پهلوی اول ساخته شده است. معماری بنا به حدی دلپذیر و جذاب است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

عمارت شاپوری

باغ جهان نما
باغ‌های ایرانی و شیوه خاص طراحی‌شان و عناصر ویژه‌ آن‌ها سبب شده تا باغ ایرانی در شمار آثار ویژه ایران باشد و تعدادی از باغ‌های ایرانی در شمار ابنیه مهم تاریخی یونسکو درآید. باغ جهان‌نما به عنوان یکی از معروف‌ترین باغ‌های شیراز از جمله این باغ‌ها است و در اطراف آن عمارت‌های زیبایی ساخته شده است. ابن باغ در نزدیکی حافظیه واقع شده است و در شمار باصفاترین باغ‌های ایرانی است. اگر به این باغ سری زدید، عمارت 8 ضلعی مرکز باغ را فراموش نکنید!

باغ جهان نما

شاهچراغ
شاهچراغ از جمله اماکن تاریخی مذهبی شیراز است که ضمن حضور زائران بسیار، به علت زیبایی بصری و اهمیت تاریخی هنر به کار رفته در ساخت آرامگاه، مراجعان خارجی بسیاری نیز دارد. شاهچراغ درواقع آرامگاه احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام هفتم و برادر امام رضا (ع) است.

شاهچراغ

باغ ایلخانی
باغ ایلخانی همانطور که از نامش تقریبا مشخص است یکی از ابنیه تاریخی شیراز و متعلق به دوران ایلخانان مغول است. این باغ یادگاری از محمدقلی خان ایلخان قشقایی است. این باغ در محله سه باغ شیراز واقع شده و عمارتی در میان آن واقع شده که ایوانی زیبا با 2 ستون دارد.

باغ ایلخانی

در وصف شهر شیراز و زیبایی های بی نظیرش صحبت بسیار است. در این متن شما را با برخی از معروف ترین دیدنی های شیراز آشنا کردیم. برای سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاذبه های گردشگری آن می توانید بلیط اتوبوس خودتان را در سایت بازارگاه بخرید.