برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبریز و جاذبه های گردشگری این شهر
دسته: سفر مطالعه 04 اسفند 1400

تبریز و جاذبه های گردشگری این شهر

شهر تبریز از جمله شهرهای بسیار زیبای ایران است که مورد توجه گردشگران قرار دارد. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است. باز بازارگاه همراه شوید تا با جاذبه های دیدنی این شهر بیشتر آشنا شوید.

تبریز یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است و هرساله افراد گردشگر زیادی به آن جا سفر می‌کنند. در ادامه شما را با بهترین جاهای دیدنی تبریز آشنا می‌کنیم.

  • خانه قدکی تبریز

خانه قدکی یکی از زیباترین و قدیمی ترین مکان‌های گردشگری در شهر تبریز است که می‌توانید به راحتی از آن بازدید نمایید. در حال حاضر این خانه تاریخی جزو مجموعه دانشگاه هنر اسلامی است و از آن به عنوان یک مکان آموزشی استفاده می‌کنند. این بنای با ارزش در اواسط دوره قاجاریه احداث شده است و شامل قسمت‌های مختلفی همچون حیاط، باغچه، اندرونی و بیرونی، اتاق‌های مختلف و… است. بنابراین اگر به تاریخ این شهر علاقه دارید و به دنبال جاهای دیدنی تبریز در زمستان هستید، این خانه می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما فراهم کند.

برای خرید بلیط اتوبوس اصفهان به تبریز اینجا کلیک کنید.
  • موزه قاجار تبریز

اگر می‌خواهید در شهر تبریز از یک مکان فوق العاده جذاب دیدن نمایید، بهتر است حتما سری به موزه قاجار در خیابان ثقه الاسلام بزنید. این موزه قبلا محل زندگی امیر نظام گروسی، یکی از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده است و زیبایی بی‌نظیری دارد. هر ساله افراد زیادی در کنار جاهای دیدنی تبریز از این موزه زیبا هم بازدید می‌کنند و از تماشای بخش‌های مختلف آن لذت می‌برند. گل‌های رنگارنگ زیبا، حیاط موزه قاجار را به یک باغ جذاب تبدیل کرده‌اند که قطعا با تماشای آن، حیرت‌زده خواهید شد.

دیدنی های تبریز

به ساختمان موزه که وارد شوید، با بخش‌های مختلفی همچون بخش سکه و پول، بخش کاشی‌های رنگی، بخش ظرف و ظروف، بخش تفنگ و اسلحه و… رو به رو خواهید شد. در هر یک از این بخش‌ها یا تالارها می‌توانید وسایل با ارزش زیادی را مشاهده کنید که اکثر آن‌ها مربوط به دوره قاجار هستند و ارزش بسیار زیادی دارند.

برای خرید بلیط اتوبوس تهران به تبریز اینجا کلیک کنید.
  • بازار بزرگ تبریز

به طور معمول برخی از افراد دوست دارند در طول سفر خود به شهرهای مختلف، از بازارهای تاریخی و مهم نیز دیدن نمایند و سوغاتی‌های مختلفی را بخرند. از این رو اگر شما هم به بازارگردی علاقمند هستید، بهتر است از بازار بزرگ تبریز هم بازدید به عمل آورید. این بازار حدود 1 کیلومتر مربع وسعت دارد و به صورت سرپوشیده است. در واقع بازار بزرگ جزو مهم ترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود که در میراث تاریخی و یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بازار معروف در سال 1193 هجری قمری بر اثر وقوع زلزله به طور کامل از بین رفت؛ اما بعد از مدتی توسط نجف قلی خان دنبلی که حاکم وقت تبریز بود، بازسازی شد.
در بازار بزرگ تبریز می‌توانید از کاروان‌های تاریخی، مدرسه‌های قدیمی و مسجدهای زیبای زیادی نیز بازدید به عمل آورید. این بناها با استفاده از آجرها و کاشی‌های رنگی تزئین شده‌اند و جذابیت فوق العاده‌ای دارند.

دیدنی های تبریز

  • خانه مشروطه

خانه مشروطه نیز یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین خانه‌های شهر تبریز است که در رو به روی مسجد جامع جای گرفته است. در دوره مشروطه اشخاص مشهوری همچون باقر خان، حاجی میرزا آقافرشی، ستارخان و ثقه‌ الاسلام در این خانه دور هم جمع می‌شدند و اسناد مربوطه دوره مشروطه را در آن جا نگهداری می‌کردند. معماری خانه مشروطه بسیار زیبا است و قطعا با رفتن به آن جا شگفت‌زده خواهید شد. قسمت‌های مختلف این خانه تاریخی با استفاده از گچبری و آیینه کاری تزیین شده است و همین امر زیبایی بنا را چندین برابر کرده است.

برای خرید بلیط اتوبوس شیراز به تبریز اینجا کلیک کنید.
  • حمام نوبر

حمام نوبر جزو یکی از مکان های دیدنی تبریز در زمستان به حساب می‌رود که می‌توانید به راحتی در این فصل نیز به دیدن آن بروید. این حمام در نزدیکی خیابان امام خمینی واقع شده است و نزدیک به 140 سال قدمت دارد. مساحت حمام نوبر حدود 700 مترمربع است و توسط معماری حرفه‌ای به نام بالاکاظم ساخته شده است.

  • برج خلعت پوشان

برج خلعت‌ پوشان تبریز در گذشته محلی برای برگذاری مراسم خلعت پوشی بوده است اما در حال حاضر در اختیار دانشکده کشاورزی قرار گرفته است و در اطراف آن تحقیقات علمی را انجام می‌دهند. این برج محبوب را می‌توانید در محله کرکج به راحتی پیدا کنید و به دیدن آن بروید. برج خلعت پوشان در دوره صفویه ساخته شده است و قدمتی بسیار طولانی دارد.

دیدنی های تبریز

  • کلیسای شوغاگات مقدس

در آخر خیابان شهناز تبریز می‌توانید کلیسای شوغا گات مقدس را به راحتی پیدا کنید و از آن بازدید نمایید. این کلیسای زیبا دارای قسمت‌های مختلفی است و هر یک از این قسمت‌ها، ویژگی‌های خاصی دارند. در نزدیکی این مکان گردشگری فوق العاده جذاب می‌توانید از بهترین رستوران های تبریز نیز دیدن نمایید و در آن جا لذیذترین غذاها را نوش جان کنید.

  • ارگ علیشاه

ارگ علیشاه جزو جاذبه‌های تاریخی مهم شهر تبریز است که توسط تاج الدین علی شاه جیلان تبریزی در سال 724 هجری قمری ساخته شده است. این اثر قدیمی جذاب در مرکز شهر تبریز بین خیابان فردوسی و امام خمینی، جای گرفته است و امروزه از فضای اطراف آن برای برگزاری نماز جمعه استفاده می‌کنند.

  • پارک جنگلی یادگار امام

پارک جنگلی یادگار امام، یکی دیگر از جاذبه‌های تبریز است که در جنب باشگاه یادگار امام جای گرفته و روزانه افراد زیادی برای تفریح به آن جا می‌روند. این پارک جنگلی زیبا، به تازگی به بهره برداری رسیده است و فضایی مناسب برای گشت و گذار و تفریح افراد فراهم کرده است.

دیدنی های تبریز

  • جزیره کبودان

جزیره کبودان بزرگ ترین و زیباترین جزیره دریاچه ارومیه است که دارای یک قنات و چشمه بی‌نظیر است. در این جزیره زیبا پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد اما تعداد درختان شیر خشت، سرو کوهی، علف‌های کوتاه، بادام وحشی، پسته وحشی و گوجه فرنگی در آن جا نسبت به گیاهان دیگر، بیشتر است. این جزیره رویایی در شرق ارومیه جای گرفته است و حدود 3175 هکتار وسعت دارد. ساحل جزیره کبودان از سنگ و ماسه پوشیده شده است و یک فضای مناسب نیز برای انجام ورزش‌های آبی و شنا در آن جا وجود دارد که می‌توانید با دوستان و خانواده به آن جا بروید و لذت ببرید.