برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

همه چیز درباره پیاده روی اربعین
دسته: سفرهای زیارتی 06 شهریور 1398

همه چیز درباره پیاده روی اربعین

20 صفر با چهلم امام حسین (ع) مصادف است به همین علت این روز را اربعین حسینی می‌نامند. هر ساله در این روز بسیاری از زائران به قصد زیارت مرقد مطهر آن حضرت راهی کربلا می‌شوند. عده ی بسیاری در این روز پیاده خود را به کربلا می رسانند. پیاده روی اربعین به عنوان بزرگ ترین گردهمایی عالم است که از اقصی نقاط جهان زائران زیادی را به سمت کربلا رهسپار می کند و هر سال با شکوه تر از سال قبل انجام می شود.

 

اطلاعات بیشتر درباره پیاده روی اربعین و خرید بلیط اتوبوس اربعین را اینجا بخوانید.

 

افرادی که از شهرهای عراق قصد پیاده روی دارند از شهر خود به سمت کربلا حرکت می‌کنند ولی عموما زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌‌کنند. فاصله بین نجف تا کربلا حدودا 80 کیلومتر است. بر اساس آمار در این مسیر 1452 ستون وجود دارد و ستون‌ها در فاصله 50 متری همدیگر قرار گرفته‌اند. در فاصله هر 50 متر موکب های بسیاری قرار گرفته اند که از زائران پذیرایی میکنند. شما نیازی به همراه داشتن آب و غذا در طی مسیر ندارید. اگر قصد پیاده‌روی کل مسیر را داشته باشید 20 تا 25 ساعت زمان می‌برد. بهترین زمان برای شروع سفر 16 ماه صفر است.

آیین عزاداری با ورود شبیه خوان‌ها و تعزیه خوان‌ها ، پنج روز مانده به اربعین شروع می‌شود. پس از آن زائران به صورت دسته دسته به سینه زنی و زنجیر زنی می‌پردازند. آنها مرثیه‌هایی را با صدای بلند می‌خوانند و تکرار می‌کنند و دست‌های خود را به نشانه سلام بالا می‌برند. علاوه بر این عراقی‌ها آداب مخصوصی را در ایام اربعین به جا می‌آورند. برای مثال یکی از رسوم آنها هوسه‌خوانی است که شامل مجموعه قصاید ویژه قبایل عربی است که اشعاری بیان کننده قهرمانی و شجاعت است.

پیشنهاد میکنیم اگر قصد پیاده روی اربعین را دارید از قبل برای آن برنامه ریزی کنید. یادتان باشد شما حدود دو تا پنج روز را باید پیاده به سمت کربلا حرکت کنید و با طلوع آفتاب پیاده روی شروع می شود و در هنگام غروب تمام می شود. یک کوله سبک همراه خود ببرید که اذیت تان نکند و در داخل آن وسایل مورد نیاز خود مانند مسواک، حوله شخصی، لیوان و دستمال کاغذی و ... بگذارید. در بین راه خادمان بسیاری برای کمک به شما هستند و به شما راهنمایی می کنند. در هر جایی از مسیر که خسته شدید و توان ادامه مسیر را به صورت پیاده نداشتید می‌توانید از ماشین‌ها و وسایل‌نقلیه استفاده کنید. چادر مسافرتی سبک همراه خود داشته باشید تا بتوانید هر زمان خسته شدید در داخل آن ها استراحت کنید.

شماره تلفن های ضروری زیر را در سفر اربعین

بهتر است شماره تلفن های ضروری زیر را در سفر اربعین همراه داشته باشید:

کد کشور: 964+

پلیس :122104

آتش نشانی : 122115

کد شهری: 40

آمبولانس :122

اورژانس: 104

افراد گمشده : 07801300561

در نظر داشته باشید برای کسب ثواب و فیض زیارت حتما لازم نیست که خودتان را در روز اربعین به کربلا برسانید. در هر زمان که به زیارت بروید شما از زائران حسینی به شمار می آیید.