برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه در ایام کرونا ایمن سفر کنیم؟
دسته: سفر مطالعه 04 فروردین 1400

چگونه در ایام کرونا ایمن سفر کنیم؟

از جمله وسایل حمل و نقل عمومی پر طرفدار برای سفر, اتوبوس است. از کرایه ارزان آن تا در دسترس بودن همیشگی اش اتوبوس را به وسیلۀ نقلیه پر طرفداری تبدیل کرده است.

در ایام کرونا اقدامات بسیاری به جهت کاهش خطر ابتلا به ویروس در سیستم حمل و نقل کشور و از جمله اتوبوس انجام شده است که در ادامه بیان خواهیم کرد:

خرید بلیط اتوبوس آنلاین در سامانه بازارگاه
شرایط کرونایی این روزها تمامی مردم را به خرید آنلاین سوق داده است. از کوچکترین تا بزرگترین نیازهایتان را می توانید در سایت های آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. خرید بلیط اتوبوس اینترنتی نیز که از دیرباز در بین مردم رواج داشته است. مسافران می توانند با مراجعه به سایت بازارگاه به آدرس bazargah.com و یا دانلود اپلیکیشن بازارگاه از کافه بازار بلیط اتوبوس مورد نظر خود را جستجو و به صورت اینترنتی بخرند.

ضد عفونی ناوگان ها قبل از حرکت
از جمله اقدامات انجام شده توسط شرکت های مسافربری جهت حفظ سلامت مسافران ضدعفونی ناوگان های اتوبوسی قبل از هر سفر می باشد. تمامی صندلی های اتوبوس، بدنه، سقف و کف اتوبوس ها قبل از شروع به سفر توسط دستگاه های کلد فوگر (مه پاش سرد) ضدعفونی می شوند.

فاصله گذاری در اتوبوس
به دلیل شیوع ویروس کرونا فاصله گذاری در اتوبوس ها اجباری شده است. هنگام خرید بلیط اتوبوس در سایت بازارگاه و انتخاب صندلی این موضوع رعایت شده است و شما فقط می توانید صندلی های کنار پنجره را خریداری نمایید. به این صورت که در اتوبوس های 44 صندلی در هر ردیف 4 تایی 2 صندلی خالی است و 2 صندلی کنار پنجره ها فروخته می شود. همچنین در اتوبوس های فرست کلاس و یاVIP  که در هر ردیف 3 صندلی قرار دارد نیز تنها 2 مسافر می توانند در هر ردیف بنشینند.

ممکن است چند نفر از اعضای خانواده بخواهند با هم سفر اتوبوسی داشته باشند در این شرایط شما به تعداد اعضای خانواده بلیط اتوبوس مورد نظرتان را بخرید. در هنگام حرکت می توانید در کنار هم بنشینید. به عبارت دیگر نشستن اعضای یک خانواده در کنار هم طی سفر منعی ندارد.
تمامی رانندگان ملزم به رعایت این طرح هستند و چنانچه راننده ای این موضوع را رعایت نکند این مسئله از سوی شرکت های مسافری پیگیری و برخورد خواهد شد.

الزام به زدن ماسک در اتوبوس
مسافران، راننده و مهماندار اتوبوس در طی سفر موظف هستند که ماسک بزنند. در تمام طول سفر بهتر است ماسک خود را روی صورت خود حفظ کنید و از ماسک های چند لایه استفاده نمایید. استفادۀ ماسک از سوی مسافران ضرورت دارد و در صورتیکه مسافری این موضوع را رعایت نکند اجازه سوار شدن به اتوبوس به او داده نمی شود.

پک های بهداشتی به جای پک های تغذیه
از  زمان شیوع ویروس کرونا تا به الان پک های بهداشتی جایگزین پک های تغذیه ای شدند که داخل اتوبوس به مسافران داده میشد. این پک های بهداشتی حاوی الکل، ماسک و دستمال کاغذی است.

عدم فروش بلیط به مسافر مبتلا به کرونا
یکی از مهمترین اقداماتی که برای کاهش ویروس کرونا در سطح کشور در حال انجام است، کنترل سلامتی مسافران و عدم فروش بلیط به مسافران بیمار است.
مسافری که قصد سفر دارد، در سایت بازارگاه وارد شده و پس از انتخاب مسیر و تاریخ و سرویس مورد نظرش ملزم به وارد کردن کد ملی خود می باشد. بازارگاه کد ملی شخص را استعلام می کند و چنانچه شخص، مبتلا به کرونا باشد و کمتر از 14 روز از ابتلای آن گذشته باشد به او بلیط اتوبوس فروخته نمی شود. شخص بیمار پس از طی 14 روز از تاریخ شروع بیماری خود اجازه خرید بلیط اتوبوس را دارد.

سخن پایانی
درست است که همه تلاش سازمان حمل و نقل جاده ای کشور در این است که شرایط سفری ایمن را برای شما در دوران کرونا رقم بزند ولی بیایید در این روزهایی که امید به ریشه کن شدن ویروس کرونا در دلهایمان جوانه زده است و زمان زیادی تا واکسینه کردن مردم باقی نمانده است بیشتر مراقب خود و سلامتیمان باشیم و تا حد امکان از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنیم. اگر هم سفر ضروری در پیش داشتیم با رعایت تمامی شیوه نامه ها از خود و اطرافیانمان محافظت کنیم.