برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

در سفر به تبریز از کجا دیدن کنیم
دسته: سفر مطالعه 21 مرداد 1402

در سفر به تبریز از کجا دیدن کنیم

شهر تبریز از جمله شهرهای بزرگ و تاریخی در شمال غربی ایران می‌باشد. که باتوجه‌ به موقعیت جغرافیایی و مکان‌های دیدنی آن، انتخاب گردشگران بسیاری است. در ادامه مطلب به معرفی تعدادی از مکانهای دیدنی تبریز خواهیم پرداخت.

تبریز در طول تاریخ حکومت رانی‌های بسیاری را به چشم دیده است. به همین خاطر آثار و مکان‌های تاریخی زیادی در آنجا از گذشتگان برجای‌مانده است. این شهر همچنین به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و امکانات مدرن، به یکی از مکان‌های تفریحی پرطرفداری به‌خصوص در فصل تابستان تبدیل شده است.

در ادامه مقاله شما را با چندین مکان تفریحی در تبریز که در زمان سفر می‌توانید از آن دیدن کنید آشنا می‌کنیم.

1) باغ ائل گلی

جاذبه های دیدنی تبریز

یکی از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی در قلب شهر تبریز، باغ ائل گلی است. در این مکان پوشش گیاهی سبزرنگ و شکوفه‌های بهاری در فصل بهار و تابستان و منظره دریاچه یخ‌زده با ترکیب درختان سفیدپوش در فصل زمستان منجر شده است ائل گلی در تمام فصول سال، زیبای مختص به خود را داشته باشد. سراسر این باغ را دریاچه زیبای پوشانده است که منبع این دریاچه، یکی از جویبارهای رودخانهٔ لیقوان می‌باشد. این مکان در زمان آق‌قویونلوها به‌عنوان استخری جهت ذخیره آب، برای آبیاری باغ ها و زمین‌های شرق تبریز ساخته شده است. بعدها صفویان به بازسازی و تغییراتی در آن پرداختند و سرانجام در زمان پهلوی به دولت واگذار شد. در مرکز این دریاچه، عمارت تاریخی ائل گلی وجود دارد که در حال حاضر از آن به‌عنوان رستوران استفاده می‌کنند. از جمله امکانات تفریحی این مکان، دوچرخه‌سواری، مینی گلف، غرفه‌های خوراکی، سورتمه، درشکه‌سواری، تالار اندیشه می‌باشد.

2) کوه‌های آلا داغ لار

جاذبه های دیدنی تبریز

در 25 کیلومتری شهر تبریز با چشم‌انداز کوه‌های که ترکیبی از رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، نارنجی، آبی می‌باشد و به آلا داغ لار شهرت دارد روبه‌رو می‌شوید. در سفر به این منطقه بر کوه‌های رنگین کمانی و کم‌نظیری قدم خواهید گذاشت که حتی در رویا شما قابل‌تصور نیست. در میان‌ رشته‌کوه‌ها، آبراهه‌های جریان دارد که انعکاس رنگ‌ها در آب، زیبای آن را چند برابر می کند. همچنین در زمان بارش باران و تابش آفتاب بر کوه‌های رنگین، منظره زیبای به وجود می‌آید که کمتر کسی در تمام عمر خود به چشم دیده است. علت رنگی بودن رشته کوه ها، فشرده و اکسیدشدن مواد معدنی و ماسه‌ها در طی میلیون‌ها سال می‌باشد. با سفر به کوه‌های آلا داغ لار می‌توانید چند ساعتی را به کمپ و عکاسی در این منطقه رویای که کمتر کسی آن را می‌شناسد بپردازید.

3) خانه مشروطه

جاذبه های دیدنی تبریز

یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجار که سرگذشت پر ماجرای را گذرانده است، خانه مشروطه می‌باشد. این بنا در غرب بازار تبریز و روبه‌رو مسجد جامع قرار دارد. واقعه تاریخی و سبک معماری آن منجر به شهرت خانه مشروطه شده است. زیرا در معماری آن، از شیوه کلاه‌فرنگی (ترکیبی از معماری ایرانی و نیمه اروپایی) که نمایانگر هنر ایرانی در شیوه ساخت خانه می باشد استفاده کرده اند. به عبارتی پنجره‌های آن ارسی با شکل‌های هندسی و رنگارنگ، درها و سرستون‌ها منبت‌کاری‌ شده می باشد. این مکان پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه، از نظر تاریخی به شهرت رسید. چراکه سازنده خانه مشروطه یکی از آزادی‌خواهان قاجار معروف به ابوالمله در همراهی با انقلابیون این خانه را در اختیار آن‌ها قرار داده است. هم اکنون خانه مشروطه به یکی از موزه‌های زیبا و تاریخی در تبریز تبدیل شده است و شما می‌توانید به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی در تبریز از آن بازدید کنید.

4) میدان ساعت

جاذبه های دیدنی تبریز

یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تبریز، میدان ساعت است. این عمارت یکی از اولین موزه‌های تبریز در مرکز شهر می‌باشد. این ساختمان توسط آودیس اوهانجانیان و به دستور رضاشاه در سال 1314 به سبک معماری آلمان ساخته شده است. در آن آثار و اشیا تاریخی و ارزشمندی مانند، دوربین‌های عکاسی، فرش، کتاب، آثار خوشنویسی محفوظ شده است. یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز معماری این عمارت، چشم‌انداز آن می‌باشد در واقع هر زمان از بالا به آن نگاه می‌کنید، گویا پرنده عقابی می‌باشد که بال‌های خود را بازکرده است.

5) قلعه ضحاک

جاذبه های دیدنی تبریز

یکی دیگر از مکان‌های تفریحی در نزدیکی شهر تبریز که تداعی‌گر افسانه‌های شاهنامه‌ای است قلعه ضحاک نام دارد. به بیان برخی از افراد، این مکان محل زندگی یکی از اشخاص شیطانی و اساطیری به نام ضحاک که بر هر دو دوش او ماری وجود دارد و از مغز انسان‌ها برای درمان خود تغذیه می‌کرده است می‌باشد. به همین خاطر نام ضحاک را بر این قلعه گذاشته‌اند. در کنار جاذبه‌های تاریخی، شما همچنین می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز، آب هوای دلپذیر و رودخانه‌های که در این منطقه جاری است لذت ببرید. برای بازدید از قلعه تاریخی ضحاک بایستی به شهر هشتگرد که در 90 کیلومتری تبریز قرار دارد سفر کنید.

6) سد امنه

جاذبه های دیدنی تبریز

در شمال غربی تبریز، منطقه‌ای سرسبز با تفریحات آبی هیجان‌انگیزی به نام اسد امنه وجود دارد. این تفرجگاه تفریحی در نزدیکی روستا امنه و 20 کیلومتری شهر تبریز ساخته شده است. سد امنه به دلیل داشتن امکانات گردشگری بسیاری مانند، شاتل، اسکی روی آب، زمین چمن جهت بازی فوتبال، باشگاه اسب‌سواری، جت اسکی، باغ‌وحش، زمین تنیس، رستوران‌های سنتی و بوم‌گردی، سالن همایش‌های بین‌المللی یکی از مکان‌های بسیار مناسب، جهت تفریح در شهر تبریز می‌باشد. سراسر سد امنه را کوه‌های وسیع و درختان زیبای اقاقیا پوشانده است که زیبایی آن را دوچندان می کند. به علاوه وجود سد و خاک حاصلخیز در این منطقه، منجر شده است روستاییان به کشاورزی و همچنین به پرورش ماهی کپور مشغول باشند.

7) پارک مینیاتوری تبریز

جاذبه های دیدنی تبریز

سازمان زیباسازی شهر تبریز در سال 1390 مجموعه‌ای سرسبز و گل‌کاری شده ای که آثار و مکان‌های تاریخی را در اندازه بسیار کوچک‌تری به نمایش می‌گذارد، احداث کرده است. این پارک موضوعی در خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار تبریز قرار گرفته است. در واقع هدف او از ساخت این مکان تفریحی، بازدید مسافران در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مکان‌های تاریخی شهر تبریز می‌باشد. شما با مراجعه به پارک مینیاتوری می‌توانید از آثار و مکان‌های تاریخی، ارگ علی‌شاه، عمارت ائل گلی، کاخ شهرداری، مقبره الشعرا، ساختمان ایستگاه راه‌آهن، مسجد کبود، کاخ استانداری، برج یانقین، پل کابلی، برج خلعت، کلیسای مریم مقدس دیدن کنید.

جمع‌بندی

شهر تبریز یکی از کلان‌شهرهای پر قدمت در ایران می‌باشد که سالانه مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. در این مقاله به معرفی چندین مکان‌ تاریخی و طبیعی در شهر زیبای تبریز پرداختیم که در زمان سفر به این شهر می توانید از آن دیدن کنید. شما همچنین می‌توانید از هر مبدأ بلیط اتوبوس تبریز را در سایت بازارگاه خرید کنید.