برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

هتل کاروانسرای یام در کجا قرار دارد؟
دسته: سفر مطالعه 25 بهمن 1399

هتل کاروانسرای یام در کجا قرار دارد؟

منطقه گردشگری پیام (یام سابق) در شهرستان مرند از ظرفیت های طبیعی و تاریخی قابل توجهی برای جذب گردشگر برخوردار است.

پیست اسکی پیام، وجود کاروانسرای تاریخی شاه عباسی و مسیر ترانزیت از جدی ترین پتانسیل های گردشگری در این منطقه است. در این قسمت به بررسی کاروانسرای شاه عباسی می پردازیم.
هتل سنتی کاروانسرای یام در منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا با چشم اندازی زیبا و خیره کننده در دامنه کوههای میشو مرند قرار دارد که در فرهنگ و زبان عامه به کاروانسرای شاه عباسی مشهور می باشد. این کاروانسرا که در ۵۴ کیلومتری‌ تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط سخت اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود که در سال‌های اخیر توسط مرمتگران میراث فرهنگی بازسازی و احیا شده است.
کاروانسرای شاه عباسی در منطقه پیام مرند یکی از مهمترین امکانات در مسیر ابریشم شمرده شده است و از آن به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غربی کشور و حیاتی ترین بنای تاریخی و گردشگری یاد می شود. این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر توریستی از ایران به اروپا مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

کاروانسرای یام

قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه و مغول برمی گردد. در کتب تاریخی از این بنای عظیم و تاریخی به کاروانسرای ایلخانی یام یاد شده است.  پس از مرمت، اکنون یکی از 999 کاروانسرای بنام شاه عباسی است که امکان بازدید از همه گردشگران را فراهم می کند. با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت ایران به اروپا و نیز قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و همچنین اهمیت جاذبه گردشگری و مکان یابی در منطقه ای با آب و هوای دلپذیر، منطقه پیام و دامنه کوههای میشو و پیست اسکی، سالانه افراد زیادی به آنجا سفر می کنند.
کاروانسرای یام یکی از معدود باقی مانده یام های سلطنتی است که در دوران صفویه برای بهبود برنامه های اقتصادی پادشاه عباس بزرگ مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.
امکان بازدید از این منطقه برای عموم گردشگران آزاد است.