برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مکان‌های دیدنی سبزوار
دسته: سفر مطالعه 20 فروردین 1403

مکان‌های دیدنی سبزوار

شناخت مسافران با مکان‌های دیدنی سبزوار در سفر به مشهد

در استان خراسان رضوی چندین شهر پر قدمت و دیدنی وجود دارد که شهرستان سبزوار یکی از آن‌ها می‌باشد. این شهرستان در ۲۳ کیلومتری مشهد قرار دارد و در دوران حکومت‌داری سربداران پایتخت آن مملکت به شمار می‌آمده است. همچنین به دلیل داشتن سرگذشت تاریخی، مکان‌‌های دیدنی سبزوار بسیار بوده است که در زمان سفر می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جمله راه‌های سفر به این شهر خرید بلیط اتوبوس سبزوار به صورت آنلاین از سایت بازارگاه می باشد.

جاذبه‌های طبیعی در مکان‌های دیدنی سبزوار

 

روستا افچنگ سبزوار

روستا-افچنگ

یکی از مکان‌های دیدنی سبزوار، روستای ییلاقی افچنگ در ۲۰ کیلومتری شهرستان سبزوار است. دهکده افچنگ برخلاف همسایگی خود با کویر به دلیل قرارگیری در جنوب کوه البرز، چشمه‌های روان، درختانی سرسبز و آب‌وهوای بکری دارد. علت نام‌گذاری آن به افچنگ به‌خاطر وجود روستا در دل چندین کوه است. از دیگر جاذبه‌ های گردشگری روستای افچنگ خانه‌های پلکانی بر روی کوه‌ها می‌باشد که به زیبایی آن می‌افزاید.

کویر سبزوار یا دوشاخ

کویر-دوشاخ-سبزوار


در شرق پارک ملی توران و غرب پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد، کویر سبز یا دوشاخ یکی دیگر از مکان‌های دیدنی سبزوار واقع شده است. با ورودتان به این کویر با تصویر زیبایی از نقش‌آفرینش مواجه می‌شوید و بر روی تپه‌های پف‌کرده‌ای قدم خواهید گذاشت. گفتنی است؛ در اینجا پوشش گیاهی وجود ندارد منتهی تنها در حاشیه نمکزارها گیاهان شورپسند گز و آشنا روییده‌اند. در این منطقه همچنین گونه‌های جانوری بسیاری مانند گربه وحشی، سمندر، عقاب دشتی در حال حیات هستند.
 

آبشار برغمد سبزوار

آبشار-برغمد-سبزوار


با وجود آب‌وهوای خشک سبزوار، آبشاری در ۳۰ کیلومتری آن به نام برغمد وجود دارد که در میان مردمان این شهرستان بسیار شهرت دارد. سرچشمه آبشار برغمد، دو رودخانه فصلی کان و شور است. محل قرارگیری این آبشار در دوراهی جاده اسفراین، پیش از روستای بید می‌باشد. پس از رسیدن به روستا اگر می‌خواهید به آبشار برغمد برسید می‌بایست از چشمه‌سارها عبور کرده و مدت زمانی به کوه‌پیمایی بپردازید تا از این جاذبه گردشگری سبزوار دیدن کنید.
 

رودخانه دلبر سبزوار

رودخانه-دلبر-سبزوار


یکی دیگر از مکان‌های دیدنی سبزوار رودخانه دلبر می‌باشد. این رود همان‌طور که از نامش پیدا است با پوشش گیاهی اطراف خود و زیبایی کم‌نظیرش برای گردشگران دلبری می‌کند. سرچشمه آن از دامنه‌های شرقی کوه النگ بید و دامنه‌های غربی کوه میشان است. این مکان بکر در جاده اصلی سبزوار شاهرود و سبزوار اسفراین قرار دارد. تجربه سفر به جاذبه گردشگری رود دلبر را در لیست جاهای دیدنی سبزوار از دست ندهید.
 

حیات‌وحش شیر احمد سبزوار

حیات-وحش-شیراحمد-سبزوار


از دیگر جاذبه‌های گردشگری و شگفت‌انگیز سبزوار، منطقه حفاظت شده شیر احمد با گونه‌های مختلف جانوری در ۷ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان می‌باشد. در این مکان دیدنی سبزوار شکار ممنوع است و در آن حیوانات گوناگونی اعم از کفتار، سیاه‌گوش، روباه، خرگوش، گرگ، جبیر، خارپشت ایرانی، همستر دم‌دراز، گربه وحشی، سنجاب زمینی و... در حال حیات هستند. با حضور در این جای دیدنی همچنین می‌توانید از پرندگان مختلفی مانند پرستو، بالابان، هوبره، عقاب طلایی، دلیجه، خفاش بال‌سفید، سهره دیدن کنید.

جاذبه‌های تاریخی در مکان‌های دیدنی سبزوار
 

آرامگاه حاج ملا سبزواری

آرامگاه-حاج-ملاسبزواری


طی گذشتگان دور دانشمند و فیلسوف گران‌قدری به نام ملا هادی سبزواری در شهرستان سبزوار سکونت داشته که با علم و آثار کم‌نظیرش زبانزد مردم بوده است. پس از مرگ حاج ملا سبزواری شخصی به نام میرزا یوسف مستوفی ممالک آرامگاهی برای ایشان در خراسان رضوی، سبزوار، ضلع غربی میدان کارگر (زند) می‌سازد. معماری این آرامگاه به نحوی با ریزه‌کاری تمام و نمای زیبای طراحی شده است که زائران را به وجد می‌آورد. مسافرانی که به سرگذشت بزرگان علاقه‌مند هستند می‌توانند به بازدید از آرامگاه حاج ملا سبزواری در میان دیگر مکان‌های دیدنی سبزوار بپردازند.
 

خانه جعفرزاده سبزوار

خانه-جعفرزاده-سبزوار


بنای تاریخی جعفرزاده از سازه‌های دوره قاجار می‌باشد که به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خانه جعفرزاده در شهرستان سبزوار، خیابان بیهق، کوچه ۹ بام، کوچه حاج‌آقا فخر قرار دارد. این مکان درگذشته محل زندگی یکی از تجار ثروتمند قاجار بوده است. معماری زیبای این بنا گردشگران را به بازدید از این مکان دیدنی در سبزوار دعوت می‌کند. 
 

مناره خسرو گرد سبزوار

مناره-خسروگرد-سبزوار


از جمله بلندترین مناره‌ها در دوران قدیم، مناره خسرو گرد شهرستان سبزوار است. علت ساخت آن در زمان ساسانیان برای کمک به مسیریابی کاروان‌ها در جاده ابریشم بوده است. این مناره دارای ارتفاعی 38 متری می باشد و بر روی آن طرح‌های لوزی شکل به همراه دو رشته کتبه کوفی حک شده است. بازدید از این مناره زیبا به عنوان یکی از مکان های دیدنی سبزوار به مسافران پیشنهاد می‌شود.
 

خانه الداغی سبزوار

خانه-الداغی-سبزوار
یکی دیگر از مکان ‌های دیدنی سبزوار که به دوران قاجاریه برمی‌گردد؛ عمارت الداغی واقع در خیابان اتابک جنوبی می‌باشد. این بنا دارای معماری زیبا در دوطبقه با راه‌پله‌هایی که در دو طرف مرکز عمارت قرار دارد ساخته شده است. بخش‌های مختلفی که در این خانه اعیانی تجهیز شده است؛ حیاط عمارت، راهرو ورودی، هیزم‌خانه، هشتی، مطبخ خانوادگی، اتاق زیر زمینی، تالار تابستان‌نشین و باربند می‌باشد. یکی از بهترین ویژگی‌های عمارت الداغی، وجود شبکه دفع فاضلاب سنتی بوده که در آن زمان بسیار نادر به حساب می‌آمده است.

اقامتگاه‌ های سبزوار

 

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت ضیغمی

اقامتگاه-بوم-گردی-عمارت-ضیغمی


با اقامتگاه بوم‌گردی ضیغمی پس از گشت‌وگذار در مکان‌های دیدنی سبزوار دیگر نگرانی برای اقامت خود نخواهید داشت. در اینجا با امکانات بسیاری مانند پارکینگ، آشپزخانه مشترک، سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ، سیستم‌های گرمایشی سرمایشی، سرویس‌های خواب، رستوران و غیره روبرو می‌شوید. اگر علاقه‌مند به مکان‌های سنتی هستید از اقامتگاه ضیغمی بسیار خوشتان خواهد آمد. به‌علاوه با داشتن پرسنل مجرب شبی با آسایش خاطر برای شما به ارمغان می‌آورد.


هتل جهانگردی سبزوار

هتل-جهانگردی-سبزوار


هتل جهانگردی سبزوار پیش از انقلاب با دوطبقه و ۲۱ واحد اقامتی در سبزوار، میدان مادر تأسیس شده است. با اقامت در این هتل دوستاره از امکانات رفاهی و مجهزی برخوردار خواهید شد و با داشتن کادری آموزش‌دیده آماده مهمان‌نوازی از شما هستند.


مهمان‌سرای غدیر
یکی از اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه در شهرستان سبزوار مهمان‌سرای غدیر است. این مهمان‌سرا در خیابان راهنمایی ۷، میدان شهید بهشتی، کنار کلانتری ۱۳ قرار دارد. مهمان‌سرای غدیر با وجود امکانات موردنیاز می‌تواند یکی از اقامتگاه‌های مناسب سبزوار برای اسکان مسافران باشد.


نتیجه‌گیری
استان خراسان رضوی به‌غیراز جاهای دیدنی متنوع شهر مشهد، شهرستان‌های پرقدمت و گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است. شهرستان سبزوار از جمله شهرستان‌های تاریخی و هم جوار مشهد می‌باشد که شما در زمان سفر به مشهد می‌توانید از جاذبه‌های آن دیدن کنید و به مکان‌های دیدنی سبزوار سر بزنید. شما همچنین می توانید بلیط اتوبوس مشهد به سبزوار را از سایت بازارگاه به صورت اینترنتی با صرف کمترین زمان خریداری نمایید.