برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

زیبا ترین جنگل های ایران در کجا قرار دارند؟
دسته: سفر مطالعه 17 مهر 1398

زیبا ترین جنگل های ایران در کجا قرار دارند؟

تقریباً یک دهم ایران را جنگل پوشانده است. این جنگل ها در 5 منطقه در سراسر کشور قرار گرفته اند. ساحل جنوبی دریای خزر یکی از مناطق اصلی است که محل جنگل های متراکم و معتدل هیرکانی است.

جنگل های هیرکانی

جنگلهای معروف هیرکانی در دامنه های شمالی رشته کوههای البرز امتداد دارد. جنگل های باستانی یک کمربند سبز تشکیل می دهد که بخش هایی از سه استان گیلان، مازندران و گلستان را در منطقه دریای خزر پوشش می دهد. گونه های گیاهی زیادی در این قسمت وجود دارد. یونسکو جنگل های هیرکانیان را در ژانویه سال 2019 به فهرست میراث جهانی خود اضافه کرد. این جنگل ها همچنین دارای 180 گونه پرنده و 58 گونه پستاندار از جمله پلنگ  ایرانی هستند.

جنگل های هورکانی

خلیج فارس و دریای منطقه جنگلی عمان

این جنگل ها بخش هایی از سواحل خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ایران را در بر می گیرد. آنها نوار باریک از منطقه جنگلی را تشکیل می دهند که از استان های خوزستان ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می کند. جنگل های حرا یکی از مهمترین مناطق جنگلی این منطقه است.

جنگل های هرا

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران حدود 70 هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی و قسمت شمال غربی استان اردبیل را در بر می گیرد. این منطقه جنگلی در سال 1976 توسط یونسکو به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد. جنگل های ارسباران دارای گونه های مختلف گیاهان و جانوران و همچنین گونه های بومی ، اولویت دار و کمیاب است.

جنگل های ارسباران

جنگل های زاگرس

رشته کوههای زاگرس یکی از اصلی ترین رشته کوههای ایران است. 40 درصد از مناطق جنگلی ایران در اطراف این رشته کوه ها قرار دارد. جنگل های زاگرس در بیش از 12 استان در غرب ایران امتداد دارد. بلوط پارسی گونه اصلی درخت در این منطقه است. گونه های جانوری بسیاری از جمله سنجاب ایرانی در این منطقه قرار دارند.

جنگل های زاگرس

جنگلهای ایرانی-تورانی

جنگلهای ایران و تورانی در مناطق نیمه خشک مرکز ایران ما بین رشته های کوه البرز و زاگرس واقع شده است. درختان در این نوع جنگل ها پراکنده هستند و تکه های کوچکی از مناطق جنگلی پوشیده از فلات مرکزی ایران را تشکیل می دهند. جنگل های ایرانی-تورانی را می توانید در استان های خراسان رضوی ، شمالی و خراسان جنوبی پیدا کنید.

جنگل های ایرانی - تورانی